MedIQ

Eddig a Second Life nevű virtuális világ valójában a kaszinókról, a pornóról és a szórakozásról szólt, viszont egyre több hír jelenik meg az erre épült cégek összeomlásáról. Az oktatás azonban virágkorát éli. Először azt szeretném bemutatni, miért érdemes oktatási célra használni a Second Life eszközeit, majd megemlítek néhány példát.

  • Együttműködés határok nélkül: Találkozhatsz olyan emberekkel, akikkel a való életben nem valószínű, hogy lenne alkalmad összefutni.
  • Interaktivitás: Vizuálisan is veled lehet a beszélgetőpartner, emellett használhattok képeket, videókat, prezentációkat, sőt egy kattintással website-okra is el lehet juttatni a nebulókat.
  • Támogatás: Kialakultak már támogatói csoportok, például a cisztás fibrózisban szenvedőknek saját csoportos foglalkozásuk van.
  • Keresés: Végezhetünk kereséseket bentről is, például a PubMed orvosi keresőjével.
  • Kiállítások: Vannak témák, területek, melyeket kiállítások segítségével sokkal könnyebb eljuttatni üzenet formájában a hallgatóságnak. Íme egy példa:


És akkor lássunk néhány példát:

  • Ann Myers Medical Center: orvostanhallgatóként volt szerencsém brit, amerikai és brazil orvosokkal, medikusokkal orvosi esetekről tanulni, azokat megvitatni úgy, hogy közben tucatnyi, a tanulást segítő kép, videó, prezentáció, esetleírás és link állt rendelkezésünkre. Sosem káros megismerni azt, hogyan folyik az orvosi oktatás külföldön.


  • SciFoo lives on: A SciFoo egy tudományos konferencia volt, melyet a Nature, a Google szerveztek, és melyből földrajzi korlátok miatt nagyon sokan kimaradtunk. Ezért Jean-Claude Bradley-vel, egy amerikai kémikussal elhatároztuk, hogy megszervezzük a virtuális folytatását. Elfogadták a meghívásunkat és részt vettek már egy-egy ilyen eseményen a Nature emberei, a Connotea, a Biowizard, a Tiromed alapítói, és még számos hasonló előadássorozatot tervezünk.




  • Drexel University: Az első egyetmi campus, mely ekkora méreteket tudott ölteni virtuálisan. És nemcsak arról van szó, hogy néhány fanatikus oktató létrehozta ezt fáradságos munkával, de az egyetemisták részéről is jelentős az érdeklődés.


  • Nyelvtanulás: Több olyan cég is betelepült már, melyek csoportokban, interaktív segítséggel szeretnének nyelvoktatást végezni.


  • Előadás: Ha üzleti partnereink vagy munkatársaink a világon szétszórva találhatók és nehéz, ráadásul költséges megszervezni egy élő találkozót, akkor ideális a Second Life, mivel itt prezentációt előadni gyerekjáték. A Scifoo konferencián volt előadásom, kb 40 ember előtt beszéltem, 25 diát töltöttem fel és nagyjából az egész a poszteremmel együtt 250Ft-omba került.



Itt nem arról van szó, hogy a Second Life-fal kellene helyettesíteni a jól bevált oktatási módszereket, hanem arról, hogy nagyszerű kiegészítés lehet távoktatásnál. Mint láttuk, az oktatás virágzik a virtuális világban, és ez még csak a kezdet...

Ha tud valaki további példákat, vagy úgy érzi, a Second Life nem oktatási célokat szolgál, kommentekben várom a véleményeket.

A bejegyzés trackback címe:

https://mediq.blog.hu/api/trackback/id/tr70176837

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nita · http://freeyourmind.blog.hu 2007.09.25. 21:56:32

Látom tetszett a NASA-nál,a planetáriumot is megnézted?:)
Találtam egy új indulóban lévő projectet
lm még nem volt...The College of Radiology and Allied Health,ahogy olvastam itt is oktatni szeretnének.:))

dendrimer · http://dendrimer.blog.hu 2007.09.26. 09:11:24


Nagyon látványos, de az ismeretek elsajátításának legegyszerűbb és leghatékonyabb módja még mindig a könyv, amit bárhova magamal vihetek és bármikor kézbe vehetek.

Nem kell hozzá semmilyen gép sem internetkapcsolat.

Az orvosit internet nélkül is nyugodtan el lehetne végezni levelezőn és a gyakorlatokat a diák teljesíthetné saját megyéjének kórházában.

Jack__Bauer 2007.09.26. 11:26:25

Nagyon rákattantál erre a Second Life-ra, kedves Berci (kábé mint az RSS-re).

A belinkelt index-es cikket (az összeomlásról) amúgy végig is olvastad?
A megjelenése óta gondolkoztam azon, hogy belinkelem neked, valamelyik postodhoz, de nem akartam értelmetlenül offolni. Most azonban itt az alkalom, hogy kifejtsem róla, amit gondolok. :)

Szép is, jó is, szó se róla, de azért messze nem nélkülözhetetlen.
Ha fontos neked az interaktivitás, meg az együttműködés, akkor egyszerűbb, ha áthívod a csoporttársaidat és velük beszélgetsz, élőben...

Pang a Second Life, mert nehézkes a használata és csekély pluszt nyújt a csevegőszobákhoz képest. Ott is linkelhetsz, prezentálhatsz, beszélgethetsz. Max nem rajzolt figurákkal, hanem csak nickekkel.

A fő probléma azonban az, hogy ha kipukkan a Second Life lufi (szerintem már ki is pukkant, csak még van akiknek nem tűnt fel), akkor a pornó és a kaszinó viszi az "oktatást" is. Merthogy ebben a profit alapú világban, ha nem találják meg a befektetők a számításukat, akkor nem fognak pénzt ölni bele, aztán egyszer csak lekapcsolják a szervereket, 'oszt jónapot.


Dendrimer: az első megállapításoddal egyetértek, azzal a kitétellel, hogy egy PDA-t is magaddal vihetsz és használhatsz bárhol. Látványos, hatékony és mobilis is. :) (én a PDA-telefonokra kattantam rá)

A második ötleted viszont tájékozatlanságra utal. Internetügyben: megnézném, hogy hogyan írsz net (sőt! számítógép) nélkül pölö rektorit, TDK előadást vagy épp szakdogát (ez utóbbi kötelező!).
A levelezős része még nagyobb butaság. Pont azért nem lehet az orvosit levelezőn végezni, mert "manuális szakma". Vizsgálj már levélben beteget, vagy boncolj hullát, esetleg asszisztálj műtéten... Annyi a gyakorlati oktatás, hogy nincs értelme a távoktatásnak, mert kivitelezhetetlen a "bemegyek péntek du, szombat de" módszerrel.
Elméleti vizsgákat esetleg le lehetne így tenni (mondjuk megnézném, hogy pölö az anatómiát hogy tanulnád meg...), tény, hogy vannak unalmas\felesleges előadások. Viszont vannak tárgyak, ahol kevés a könyv anyaga (még a ketteshez is). Szóval felejtős.

dendrimer · http://dendrimer.blog.hu 2007.09.26. 13:43:15


Jack: Ha végigolvastad, írtam, hogy a képzés gyakorlati részét a tanuló a lakhelyének megfelelő megyei kórházban abszolválhatná.

Előbb nem fejtettem ki teljesen a koncepcióm. Valóban, az első két év nem végezhető levelezőn, de a többi nem igényel állandó jelenlétet az egyetemen. (Hacsak nem végez valaki orvosi vagy gyógyszerészeti alapkutatást már az egyetemi évek alatt.)

Az internet és az orvosi elvégzése kapcsolatában tett megjegyzésednek igazat adok. Azt akartam mondani, hogy a 6 év egyetem telejesítése nem igényel állandó nethez való hozzáférési lehetőséget, nem a Second Life és nem az internet az, amin alapvetően múlik az egész. Nyilván kutatói munkához szükséges, de az intézetekben, könyvtárakban van net. A képzés alapmódzserévé emelve azonban csak túlbonyolítaná az oktatást.

Jack__Bauer 2007.09.26. 15:44:25

*Állandó* nethez férést valóban nem igényel, mikor én kezdtem, még nem is nagyon volt. Mostanra azonban a napi szintű internet hozzáférés nagyon nem árt, főleg vizsgaidőszakban (pl: Neptun). Akinek nincs netje\számítógépe, az hátrányba kerül. Nem behozhatatlan, de jelentős hátrányba.

A Second Life csak egy hype, egy felfújt lufi, ami hamarosan kipukkan és el fog tűnni. Ezzel az erővel ad absurdum a katonai képzést meg lehetne a WoW-ban "virtualizálni"...

A levelező képzési ötleteddel kapcsolatban csak az a probléma, hogy korábban sem volt meg a megyei kórházakban a megfelelő létszám és ágykapacitás, most meg már mégannyira sincs.
Másrész az se mindegy, hogy míg egy egyetemi klinikán alapvetően magasan képzett, elismert oktatók dolgoznak, addig a kórházi (fő)orvosok nem biztos, hogy akarnának\tudnának megfelelő színvonalú gyakorlati képzést biztosítani a hallgatóknak.
De alapvetően a koncepció fő buktatója az, hogy ha ki is lehetne váltani az egyetemi klinikák funkcióját, akkor is hasonló gyakorlati időtartamot kellene biztosítani, mint most. Tehát max az előadásokat lehetne "kispórolni". Azok viszont -elvileg- épp a naprakész elméleti tudás biztosítását szolgálnák.

Szóval akkor 2 év egyetemi alapoktatás + oktatók minden megyei kórházba, minden szakon + egyetemre bejárás minden héten + vizsgaidőszakban... Akkor mit spóroltál meg?

dendrimer · http://dendrimer.blog.hu 2007.09.26. 16:17:24


Nem értem miért kellene hetenként bejárni. Épp az lenne az egyik dolog amit meg lehetne spórolni. Az pedig előadásokon nem hangzik el annyi, mint ami a könyvekben benne van.

Egy megyei kórház osztályvezető főorvosa szerintem tud annyit a gyakorlati diagnosztikáról és ellátásról mint egy klinikai orvos - hiszen az egyetemen sem a professzorok a gyakorlatvezetők. És nyilván nem 12-16 emberrel kellene foglalkoznia a gyakorlaton, hanem 5-6-tal.

dendrimer · http://dendrimer.blog.hu 2007.09.26. 16:35:04

Hát ez a blogmotor, ez gőzzel megy?
Asszem nem ment el a kommentem. :(

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.09.27. 07:48:45

Ki beszél itt arról, hogy fel fogja váltani a hagyományos oktatást? Direkt írtam is, hogy a távoktatásnak is csak kiegészítése lehet.

Nekem nagy élmény volt angol, amerikai orvosoktól tanulni. Ha valaki azt mondja, hogy ez felesleges, vagy káros, akkor ne használja. Én fogom...

Jack__Bauer 2007.09.27. 08:14:22

Kicsit olyan ez, mint amikor a modern tudós "követelményeiről" írtál... Szerinted szép és jó és modern, más szerint meg csak egy régóta meglévő dolog új, csicsás köntöse.
Kicsit olyan ez nekem, mint anno a Microsoft képregény-chat-je volt. Nem futott be az se igazán, mert nem adott semmi értékelhető plusszt.

Nincs egyébként semmi bajom a Second Life-fal, csak úgy gondolom, hogy kicsit túl van (volt) hypolva.

Amúgy senki nem írta azt, hogy akkor mostantól megtiltjuk Neked a használatát. :) Csak leírtuk a véleményünket róla... :D Ha neked bejön, akkor csetelj csak rajta. Én meg inkább megnézek egy House-t... :DD
süti beállítások módosítása