MedIQ

Korábban azt gondoltam, csak a Youtube-on fogok használható tudományos videókat találni, de nemrég még a Science & Technology kategóriát is megszüntették. Aztán idén nyáron új tudományos/orvosi videókat felsorakoztató site-ok, szolgáltatások kezdtek megjelenni a weben. Mivel a SciFoo lives on Second Life-beli konferenciának a következő (szeptember 10.) témája is ez lesz, ezért egy kis összeállítást készítettem a legismertebbekről és egyben legjobb minőséget nyújtó orvosi/tudományos témájú videókat megosztó site-okról.

  • SciVee.tv: az egyik legbíztatóbb próbálkozás az új szolgáltatások közül. A SciVee egy tudományos online TV, ahol kutatók kapnak lehetőséget arra, hogy saját kutatásukról vagy egyéb hírekről hangban és képben tudósíthassanak.


  • JoVE: egy olyan kísérletekről, protokollokról szóló folyóirat, mely videók segítségével próbál hasznos tanácsokat nyújtani kutatóknak. Színvonalas site, mely talán eddig  a legnagyobb visszhangot (és dícséretet) kapta a blogvilágban.


  • Bioscreencast: olyan videókat tesznek elérhetővé, melyek úgy készülnek, mintha azt venném fel, ami a képernyőmön zajlik, ezt nevezik screencastnek. Ilyen eszközzel bemutatni egy szoftver, esetleg az RSS olvasó működését (amit tervezek én is) gyerekjáték.


  • Videojug: személyes kedvencem. Hatalmas mennyiségű (többek között) orvosi videó jó minőségben. Valójában interjúk ismert és elismert kutatókkal, ovosokkal. Rengeteg kategória, hasznos címkék, toplisták. Laikusok és orvosok is egyaránt használhatják.


  • DNATube: tudományos animációk, előadások, szemináriumok. A Youtube mintájára alakult és szorosan együttműködik a JoVe csapatával.


  • Ask Dr Wiki: olyan orvosi videók gyűjteményét is megalkották az Ask Dr Wiki szerzői, melyeket máshol nem tudnánk megtekinteni. Laikusoknak nem szolgálnak információval, de az orvosi oktatásban kulcsszerepet kaphatnak. Ők készítik és töltik fel a Youtube-ra/Google videóra az orvosi beavatkozások közben készült mozgóképeket (pl.: angiogramok).


  • WeShow: még béta verziónál járó szolgáltatás, interjúkkal, prezentációkkal. Próbálnak olyan témákat körüljárni, melyek inkább a laikusokat érintik.


  • ScienceHack: számtalan tudományágat lefed és kutató ellenőrzi a videók információtartalmának hatékonyságát, megbízhatóságát.




  • Freevidelectures.com (Medicine): ugyancsak előadásgyűjtemény, de le is lehet tölteni azokat, vagy hanganyagként meghallgatni ismert kutatók előadásait.


Ha valaki ismer ezeken kívül tudományos/orvosi videókat megosztó site-okat, szolgáltatásokat, jelezze azt és azonnal bővítem a listát. Mikor indul el egy hasonló magyar site?
· 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://mediq.blog.hu/api/trackback/id/tr36154598

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orosz Viktória · http://cogito.blog.hu 2007.09.01. 12:55:25

Ezen már én is sok ideje rágódok, hogy kéne magyar site is, de egyedül én ehhez kevés vagyok. Nem igazán vagyok otthon az ilyesmik készítésében. Nemrég(sőt még mindig) egy a vizsgálatokkal kapcsolatos site-ot szerettem volna létrehozni főként betegeknek és érdeklődöknek, már rengeteg anyagot kidolgoztam, de nem igazán találtam támogatókra, akik segítenének az elkészítésében. Az ilyesmiket eddigi saját és más tapasztalatai szerint nem nagyon támogatják, pedig sok hasznos dolgot létrelehetne hozni, de ugyebár egyedül szinte lehetetlen.:( Amit én szerettem volna az tartalmazna mindenféle vizsgálatot, ahova elküldhetik orvosok a beteget. A baj hogy Magyarországon nem igazán vannak ilyesmik. Házipatikát, informedet vagy bármit ha megnézek csak a legalapvetőbb(EKG,labor,MR,CT) vannak felsorolva néhol igen hiányosan. De teszem fel neurológiáról elküldenek valakit egy SSEP-re azt keresheti az illető a neten, maximum 1 mondatot talál róla. Márpedig ha az orvos nem világosítja fel kellően, megnyugtató ha tudja milyen vizsgálatra megy. Legalábbis ez az én véleményem, márcsak azért is mert sok levelet kaptam, hogy mi micsoda és miért. Tényleg temérdek anyagom van már megcsinálva de az is felesleges, ha teszem fel(amit még kezelni is tudok) felrakok egy gportalra vagy ilyesmire... Úgyhogy lehet majd törlésre kerülnek a dokumentumok, magamnak nem tartogatom feleslegesen és kétlem, hogy bárhol is tudnám hasznosítani, bár igény az lenne rá. De ilyenkor mi a teendő?! Egy teljesen gagyi felületü és design-u oldalra nincs szükség. Mint Te is látod nem túl nagy a támogatás és kezdeményezés nálunk a tudományos dolgokra. Bár mostanában mintha mindez változni látszana(pl orvosi-tudományos blogok számának növekedése, vagy fejlődő orvosi site-ok). De valahogy minden olyan lassan történik nálunk, nem? Bocs a hosszú kommentért de ez a csalódottság most nagyon ki akart jönni belőlem.

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.09.01. 20:43:46

Teljesen megértelek és egyet is kell értsek sajnos. Lassan történnek a dolgok, kevés valós érdeklődő lenne, mert ha még a hatalmas tőkével és tudományos háttérrel induló angol site-ok is közreműködők hiányától szenvednek, akkor mit mondjon egy magyar site, ahol ez fokozottan igaz.

Sztem az anyagot semmiképpen se töröld le, mert van egy ötletem, ha írnál nekem egy e-mailt, megbeszélhetnénk. Az elég pozitív dolognak látszik most.

2007.09.02. 00:04:52

azt halottam, a készülő tudástv erős internetes támogatással tervez ilyesmit, még vmi vetélkedő-szerűséget is ezeknek

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.09.02. 08:13:19

Ez igazából a Válaszd a tudást sorozat másik neve?

start4 2007.09.03. 14:44:19

Szia bluelake és NCurse! Írjatok egy mailt, hogy mire gondoltatok. A kivitelezésben szívesen segítek.

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.09.03. 19:11:39

Szia! Megadom Bluelake-nek a címed, hátha nem látja majd itt.

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.09.08. 12:14:09

Szia!

A Sciencerollon írtam róla, itt még nem, pedig kellene. :)

Köszi!
süti beállítások módosítása