MedIQ

Michael Moore a Fahrenheit 9/11 után megint nagy fába vágta fejszéjét, az amerikai egészségügyet vette górcső alá Sicko című filmjében. A film két hónapja megy a mozikban és csak az USA-ban közel 5 millió dollár nyereséget termelt. Megmozgatta a teljes angol orvosi blogoszférát. Elemzések és kritikák tucatjai jelentek meg napok alatt. A hivatalos trailer:



A történetről annyit, hogy az egészségügyi biztosítók tevékenységét elemzi riportok, egyéni történetek alapján. Így derülhet fény arra, kiket, milyen okból utasított vissza a biztosítója, mondván túlzottan elhízott vagy magas ahhoz, hogy megfelelő biztosítást kapjon. Előkerített Moore egy Nixon elnöktől származó hanganyagot is, melyben egyetértenek a tárgyaló felek, hogy a nyereség alapú egészségügyi ellátás hasznos dolog.

Külföldi (kanadai, francia és brit) példákon keresztül kritizálja az amerikai rendszert. Azt is kiemelti, hogy az iparosodott országok közül az USA az egyetlen, melynek nincs általános egészségügyi ellátása, azaz nem részesíti előnyben az ún. szocializált orvoslást.





A film eredeti ötlete Moore sorozatának, A Szörnyű Igazságnak az egyik adásából származik, melyben egy férfi esetét dolgozták fel, akinek a biztosítója megtagadta, hogy finanszírozza az életmentő hasnyálmirigy átültetést. Moore megjelent stábjával a cégnél, és természetesen a férfi végül áteshetett a műtéten. Azt gondolta, ha tudott segíteni egy embernek, miért ne tudna többnek is azzal, hogy feltárja a rendszer hibáit.

Nem sokkal a megjelenés után, kirobbant egy botrány a CNN-nel kapcsolatban is, mivel a CNN orvosszakértője, Dr. Gupta több pontban is cáfolta Moore állításait, melyek később hibásaknak bizonyultak, és Moore nyílt levélben kérte (szólította fel) a CNN-t, hogy a tévedésüket tegyék közre. A film honlapján pedig létrehoztak egy lapot, mely a film minden állítását adatokkal, forrásokkal támasztja alá.



Dr. Gupta

Akadtak pozitív véleményüket kifejező írók/bloggerek, akik megköszönték Moore-nak, hogy felszínre hozott egy ilyen égető problémát; egy olyan egészségügyi rendszert, melynek számtalan hibája van (ilyen hiba például az, hogy az amerikai egészségügyi keret mindössze 1%-át fordítják megelőzésre, mivel - érvelésük szerint - a betegeskedés jövedelmezőbb, mint a megelőzés). Egy megbecsült neonatológus blogger arról írt, hogy lengyel kollégájának haza kellett utaznia az USA-ból, mivel nem tudta volna, elismert kutatói fizetése ellenére, megfizetni a költségeket. Ez a blogger azt szeretné, ha a gyógyszercégektől és biztosítótársaságoktól függetlenné válna az egészségügy.

Akadtak olyanok, akik a két tábor (a biztosító alapú és a mindenkinek alapvetően járó egészségügy szószólói) között foglaltak állást. A Healthline ismert bloggere, JC Jones szerint, aki dolgozott biztosítótársaságnál, a film alapvetően jó, de nem érhet el semmilyen lényeges eredményt, mivel Moore-nek szűkítenie kellett volna célpontját. Ha csak a biztosítótársaságok körüli ellentmondásokra helyezte volna a hangsúlyt, valószínűleg több sikerrel tudott volna változást generálni mukájával. Mások félig jónak, félig rossznak nevezik a Sicko-t, hiszen fontos problémát hoz a felszínre és érdekes vitákat okozhat, de Moore számos hibát ejt a tények feltárásában és rossz oldalról mutatja be a szocializált medicinát, ami valójában messze nem olyan hibátlan, mint ahogyan azt Moore érzékelteti.





Természetesen az amerikai orvosbloggerek többsége kiállt a Sicko ellen és érveik sokaságát sorakoztatták fel. A Lean blog kiszámolta, hogy ha a film állításai igazak, azaz 18,000 biztosítás nélküli amerikai hal meg évente a 47 millióból, akkor az ilyen halálozási ráta 0.000383. Továbbá ha vesszük a kb. 254 millió biztosított lakost és azt, hogy 98,000 amerikai hal meg évente megelőzhető orvosi hibák miatt (0.000386), akkor már nem is olyan szörnyű ez az érték. A Sandwalk blog professzora, Larry Moran egyenesen féligazságnak nevezi a filmmel kapcsolatban felmerülő állításokat, mivel a film nem említi meg, hogy habár Franciaországban, Kubában az egészségügyi ellátás (úgy tűnik) jobban működik, az adók is sokkal magasabbak.



Moore a filmben elvisz néhány olyan amerikait Kubába, akik a 2001. szeptember 11-én történtek után önkéntesként tevékenykedtek és a por, a szennyezés miatt ma már  számos egészségügyi gonddal kell küszködniük. Kubában végül magas szintű ellátást kapnak, egyikük az inhaláló gyógyszerét 5 centért kapta meg, míg az Egyesült Államokban ugyanaz a szer 120 dollárjába kerülne. A film ezen részét többen is kritizálták, mondván Moore nem éppen a tipikus kubai kórházi rendszert mutatja be, ezért közöltek is néhány képet a kubai állapotokról.






Michelle Malkin megmutatja azokat a kubai bloggereket, akik a kubai rezsim egészségügyi rendszerével kapcsolatos állítólagos hazugságokról szólnak. A filmben megjelenik egy, az egészségügyi ellátást országonként rangsoroló lista, melyen az USA a 37. helyen áll, egy hellyel megelőzve Szlovéniát. Moore viszont azt már nem említi, hogy ezen a listán Kuba két hellyel szorul az USA mögé, így nincs mire alapozza azt az állítását sem, hogy Kuba egészségügye világhírűen jól működik. Egyébként Franciaország az első és Olaszország a második a listán.


A filmnek számos következménye lett. Egy Adrian Campbell nevű 25 éves hölgyet, aki a filmben az amerikai egészségügy reformjának szükségességét hangoztatta, elbocsátott az új főnöke és amerikai-ellenesnek nevezte őt. A Google természetesen egyből jelentkezett, hogy közvetítő szerepet töltene be az emberek és az egészségügyi cégek között, mivel Moore nem mutatta be művében az amerikai egészségügy jó oldalát.

A lehetséges hosszútávú következményeket a New Scientist lap egy német példával szemlélteti. A klímaváltozást extrém módon bemutató, Holnapután című film vetítése után a német közönség egy része sokkal hajlandóbb lett volna akár politikai döntést is meghozni a klímaváltozás mérséklésére. Viszont éppen az extrém képek miatt egy hasonló hányad még kevésbé hitt a klímaváltozás realitásában.

A Sicko valószínűleg legátfogóbb elemzését Dr. Val Jones, a Revolution Health bloggere adja. Azt írja, ha az amerikaiaknak felajánlanák a filmben magasztalt kanadai rendszert, akkor nem fogadnák el azt a hosszú várakozási idő és a magas adók miatt. Ha a francia rendszer lenne terítéken, akkor nem fogadnák el a megelőző intézkedéseket és a munkaidő sajátos francia elrendezését sem. Tehát a szocializált orvoslás nem működne soha az USA-ban, mivel az emberek egyéni érdeke mindig a biztosítós, az egyéni érdekeket képviselő rendszer felé húzna.


Így vagy úgy, abban még a CNN is egyetért, hogy ha mást nem is, a Sicko hatalmas és értékes vitákat váltott ki egy ellentmondásos rendszerről, az Amerikai Egyesült Államok (és egyben más ország) egészségügyéről.

A bejegyzés trackback címe:

https://mediq.blog.hu/api/trackback/id/tr81145017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gesztenye3 2007.08.22. 12:50:20

Csináltam egy kutatást a magyar egyészségügyről, valamint arról, hogy a minőségi eü-i szolgáltatásokhoz mennyire férnek hozzá a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok. Van benne egy összehasonlítás az USA eü-i rendszerével hasonló kontextusban és az ott általam megkérdezett orvosok, hallgatók, sőt a Harvard Egyetem egyik professzora is nagy vonalakban azt állították, amit a film sugall: ha van pénzed (fizeted a drága biztosítást) jó szolgáltatást kapsz, ha nincs kidobnak az utcára a műtét után, van meg sem kapod az egyébként életmentő beavatkozást.
A privatizált rendszerek között vannak különbségek és fokozatok, de várható, hogy egy ilyen rendszer bevezetése éppen azokat teszi még kiszolgáltatottabbá, akik eddig sem fértek hozzá a minőségi ellátáshoz...

Gesztenye3 2007.08.22. 12:59:50

Az előbb írtam egy kommentet, de eltünt...

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.08.22. 13:09:52

Nagyon érdekes kutatás. El lehet ezt érni valahol?

dolphin · http://adlibitum.hu 2007.08.22. 14:21:22

Gesztenye,

bar tudom, hogy mindenki ezer esettrol "hallott", hogy Amerikaban a biztositas nelkuliek nem kapnak orvosi ellatast, nem biztos, hogy mindegyik tortenet igaz. Azert vannak fenntartasaim az efajta sztorikkal, mert orvos rokonok reven tudom, hogy rendszeresen kezelnek olyanokat akikrol tudjak, hogy nincs biztositasuk. (Ilyenkor aztan a korhaz az allamon at probalja bevasalni a penzet - reszben emiatt is vezette be Romney Massachusettsben a kotelezo biztositast, ui. az allamnak is jobban megeri (meg anyagilag is), ha mindenkinek van valamifele biztositasa.)

A filmrol annyit, hogy a brit lapok (meg a baloldaliak is) eleg lesujto kritikakat irtak rola, ui. a britek tobbsege rendkivul elegedetlen a Moore altal ajnarozott NHS-el, a vegtelenul hosszu varolisatk miatt (amirol, ha jol tudom, nem esik szo a Sickoban).

Kuba kapcsan, pedig ugye az az apro teny is elgondolkoztato, hogy amikor Castrot muteni kellett, megiscsak egy spanyol orvost repitettek oda, vagyis igazan komplex esetekkel nem tudnak semmit kezdeni a kubai orvosok (akik, egyebkent valoban kepzettebbek, mint a hasonlo karibi orszagokban dolgozo kollegaik).

Dr Gregory House 2007.08.22. 15:28:09

Volt szerencsém látni a filmet, így el tudom képzelni, milyen lesz a magyar eü finanszírozás a 2%-os törpepárt zsarolásának eredményeképpen hamarosan.

Gesztenye3 2007.08.22. 16:51:23

Igen, itt elérhető a kutatás: www.policy.hu/ibolya/
angolul írtam a Nyílt Társadalom Intézetnek és konkrétan a romákról szól, de szerintem ez nem csak romaprobléma, hanem szegénységi probléma is egyben.
Hangsúlyozom, nem állítom, hogy a Moore film nem csúsztat és nem túloz el dolgokat, de éppen így akarja elérni a rendező, hogy minél nagyobb publicitást kapjon a téma és végre elkezdjünk beszélni azokról a problémákról és hiányosságokról, amit a film felvet.
Ahány orvossal eddig beszéltem a világon (beleérte olyan országokat, ahol régóta privatizálták az egészségügyet), mindenki a privatizálás ellen volt, mert pontosan leképezi a társadalmi egyenlőtlenségeket: tehát sarkítva gazdagnak minőségi szolgáltatás, szegénynek alacsony színvonalú ellátás jár. Ezeket valamelyest lehet kompenzálni, de teljes egészében lehetetlen.

dr.minorka 2007.08.22. 17:04:58

1. Mindkét rendszer nagyjából egyformán működik: Közvetlen életveszély esetén azonnali beavatkozás, egyébként várakozás. Azzal a nem kicsi különbséggel, hogy az Egyesült Államokban van 40 millió ember aki nincs biztosítva.
2. Ha a rangsorban az USA a 37. és Kuba a 39., akkor a kubai szisztéma magasan az amerikai felett teljesít, hiszen az egy főre jutó GDP-ben iszonyatos a különbség.

dolphin · http://adlibitum.hu 2007.08.22. 17:25:15

"Volt szerencsém látni a filmet, így el tudom képzelni, milyen lesz a magyar eü finanszírozás a 2%-os törpepárt zsarolásának eredményeképpen hamarosan."

Csakhogy a szadesz nem azt a rendszert akarja bevezetni, amit Moore kritizal, hanem (ha mar hasonlot akarsz arrafele keresni) inkabb a Massachusettsben divot, amit meg Mikola doktor is dicsero szavakkal illetett (bar valoszinunek tartom, hogy egyszeruen goze sem volt, mirol beszel...).

dolphin · http://adlibitum.hu 2007.08.22. 17:39:15

"Ha a rangsorban az USA a 37. és Kuba a 39., akkor a kubai szisztéma magasan az amerikai felett teljesít, hiszen az egy főre jutó GDP-ben iszonyatos a különbség."

Ez azert igy tul van egyszerusitve, szerintem az ilyen osszveteseknek csak betegsegekre lebontva van ertelme. Pl. ha a kubaiak kevesbe betegednek meg olyan kronikus es dragan kezelheto betegsegekben, amelyek a gazdag vilag nyavalyai, ui. eletstilustol fuggenek, akkor ez eleve torzitja az altalanos osszehasonlitast. (Sajnos a WHO oldalan nem szerepelnek kubai reszrol az elhizasra vonatkozo adatok, de pl. alkoholbol csak negyed annyi fogy fejenkent Kubaban.)

NapPali 2007.08.23. 02:35:22

"A privatizált rendszerek között vannak különbségek és fokozatok, de várható, hogy egy ilyen rendszer bevezetése éppen azokat teszi még kiszolgáltatottabbá, akik eddig sem fértek hozzá a minőségi ellátáshoz..."

Annyiban egyetértek, hogy bizony a vagyonosabbak majd jobb szolgáltatást fognak kapni. Ezt azonban nem feltétlenűl a gyógyítás minőségére értem, hanem sokkal inkább a gyorsaságára és kényelmére. Habár ez is hozzátartozik ma már az egészhez.
De azért azt is látni kell hogy valamiből fizetni kell az orvostudományt, kutatástól egészen a mentőhelikopterig. Nem hiszem hogy a legolcsobban biztosítottaktól folyik be az igazán nagy összeg... Továbbá ha esetleg a "legkiszolgáltatotabb" réteg nem is kapja meg az aktuális legmodernebb gyógyszert, gépet, stb 10 év múlva megfogja, hiszen a fejlődéssel elérhetővé fog válni (pl:generikus termékek)

Amúgy az USA-ban élek most és azért nagyon különböző az élet felfogás itt. Szóval szerintem a film nem alkalmas semmilyen hazai vita alapjának. Maximum csak annyira hogy lássuk, hogy lehet kulturáltan, demokratikusan kezelni egy igen fontos, életbe vágó problémát, az orvoslás és a társadalom kapcsolatát. Ezt Dr Gregory House 2% os megjegyzésére és a lerobbant magyar egészségügy rendezése végett

XSun (törölt) 2007.08.23. 07:56:54

Én is láttam a filmet elég nagy hatást gyakorolt rám.
Nos a kubai kaland nyilván csúsztatás volt, amúgy érdemes megnézni azt a listát mi még kubánál is hátrébb vagyunk.
Másrészt itt azért esetek lettek bemutatva hogy XY nem kapott ellátást azt az öregasszonyt elég konkrétan kirakták az utcára a kórházból.
Ami magas adók / EÜ biztosítás kérdését nézzük, ez érdekes.
Nem hinném hogy angliában vagy a franciáknál magasabbak lennének az adók mint nálunk ugyanakkor látható hogy a franciák milyen ellátórendszert tudnak felépíteni. A hazai EÜ rendszer valóban nem jól működik és valamit tenni kellene, a gond csak ott van hogy magyarországon élünk és itt még semmit de semmit nem sikerült normálisan megcsinálni. Tehát ha azt hallom hogy többiztosítós rendszer itt akkor előbb gondolok az amcsi lehúzós kicseszős rendszerre mint bármi másra.

Gesztenye3 2007.08.23. 12:16:19

NapPali,

"Amúgy az USA-ban élek most és azért nagyon különböző az élet felfogás itt. Szóval szerintem a film nem alkalmas semmilyen hazai vita alapjának."
Ez azert erdekes megjegyzes, nem igazan ertem miert ne lehetne osszehasonlitani a kettot, ugyanis nalunk eppen az ottanihoz hasonlo rendszert szandekoznak bevezetni, meg akkor ha vannak alapveto kulonbsegek a ket tarsadalom kozott.

"Annyiban egyetértek, hogy bizony a vagyonosabbak majd jobb szolgáltatást fognak kapni. Ezt azonban nem feltétlenűl a gyógyítás minőségére értem, hanem sokkal inkább a gyorsaságára és kényelmére."
Ezzel a kijelenteseddel is vitatkoznek: a minosegbe a gyorsasag is beletartozik es a szolgaltatok attitudje is. Nagyon sok esetben ezen mulik minden - hogy milyen gyorsan tortent a beavatkozas es milyen korultekintoen jart el az orvos a kezeles soran. Emellett aki tobbet fizet megkapja majd a dragabb es sok esetben jobb gyogyszert, aki kevesebbet, az pedig nem.

dolphin · http://adlibitum.hu 2007.08.23. 15:03:19

"nalunk eppen az ottanihoz hasonlo rendszert szandekoznak bevezetni, "

Ezt miert gondolod? A Mo-n tervezett es a jelenleg Amerikaban leggyakoribb rendszer kozott a magantoke jelenlete az egyetlen hasonlo pont (raadasul Mo-n, az allam maradna a tobbsegi tulajdonos, rovid tavon mindenkeppen, az egeszsegugyi penztarakban).
Az amerikai rendszer elsodelges rakfeneje, nem a maganbiztositok jelenlete, hanem az, hogy a biztositas nem kotelezo. Ezen probalnak most ok valtoztatni (ezt sokan keverik az allamositassal, pedig arrol szo sincs), de Mo-n tudtommal, meg a szintiszta szadeszes tervekben sem merult fel, a biztositasi kotelezettseg eltorlese.

"Emellett aki tobbet fizet megkapja majd a dragabb es sok esetben jobb gyogyszert, aki kevesebbet, az pedig nem."

A helyzet az, hogy ez ma is igy van. Es nemcsak Mo-n, hanem mas TB elven mukodo rendszerekben is, pl. Angliaban: ha ui. van eleg penzed maganbiztositasra, akkor kikerulheted az NHS varolistait.

dr.minorka 2007.08.23. 23:58:28

Healing Our Sicko Health Care System
content.nejm.org/cgi/content/full/357/8/733
Csak a kivonat elérhető ingyenesen.

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.08.24. 10:55:34

Köszönöm a linket! Ezt még belevehettem volna a felsorolásba...

bagaela · http://kremmarka.blog.hu/ 2007.11.09. 03:17:44

...
Valaki irt hasonlot fentebb, de a lényeg, hogy vannak olyan korházak amerikában is, akik 'megcsinálják' amit mások nem. Korháztol függ, hogy kit/mit vállalnak be, a kockázat csak azzal van, hogy sikerül-e behajtani a beavatkozásárát, vagy nem. Üzleti-baráti kapcsolatok miatt sok amerikában élö magyar véleményét hallgattam már meg. Egy jo barátunk évekig az egészségügyben dolgozott kint, mára már hazaköltöztek. De mesélte, hogy voltak bizonyos korházak, ahova mehettek az 'ovatlanok', ha nem is mindent, se sok olyan beavatkozást elvégeztek rajtuk, amit máshol nem.
Más kérdés, hogy a korháznak sikerül-e behajtani a pénzt.

Egyébként most nem azért, aki annyira a mostani rendszer átalakitása ellen van, mikor volt utoljára a háziorvoson kivül más állami orvosnál (nyugodt szivvel) ha szakorvosi segitségre volt szüksége?
Azt az egyébként szerintem jelentös összeget az adobol szerintem teljesen mindegy hova fizetjük. A 'mostani keret' is ki tud merülni, édesanyámmal már megtörtént.
Addig könnyü összegek nélkül gondolkodni, amig oda nem vágják az ember orra alá. Aztán meg megy a csodálkozás minden milyen drága.

Szoval szerintem hagyjuk a mi tervezett rendszerünk rákfenéit, olyan még nem volt, hogy sehogyse volt.
süti beállítások módosítása