Ahhoz egyre kevesebb kétség fér, hogy a Facebook központi kommunikációs csatornává kezd válni az egészségügyben is, természetesen inkább az USA-ban. A Mayo Clinic, a világ egyik legrangosabb intézménye, melynek közösségi médiás megjelenése tananyag a Debreceni Egyetemen. A Mayo Clinic web 2.0-es csapata, merthogy van ilyen, nap, mint nap kihívások elé van állítva. Két konkrét példát mutatok be, egy tökéletesen kezelt helyzetet és egy hibákkal tűzdelt kommunikációt.
1) A Mayo Clinic egyik lett származású orvosa küldött egy levelet a lett külügyminiszternek 2 éve többek között arról, hogy nem tud ugyanolyan odafigyeléssel kezelni orosz betegeket, mint bárki mást. Ez a levél a napokban került napvilágra, valaki ugyanis lefordította és a Mayo Clinic Facebook oldalán adott hangot véleményének, miszerint rasszista orvosnak nincs ott helye.
A Mayo Clinic, ahogy szokta, gyorsan kommunikálta le a helyzetet, minden komment engedélyezve volt a Wall postokon, hacsak meg nem sértették a Mayo Clinic által felállított Facebook-os irányelveket. Kiadtak közleményt is, hogy a Mayo mennyire támogatja a diverzitást és elítéli a rasszizmust, sőt "nagyon komolyan" elbeszélgettek a kérdéses orvossal.
Majd ügyesen átterelték a diszkussziót egy külön vitalapra, hogy ne a főoldalon adjon hangot véleményének a nép a kérdésben. Ez is teljesen rendben van. A social media része a történetnek makulátlan. Viszont nem bocsátották el az orvost, ami óriási hiba. Egy olyan intézmény, mely ennyire nyitott életet él és ilyen nyíltan, széleskörűen kommunikál, aminek persze rengeteg előnye van (több beteg, pozitív megítélés, stb.), nem teheti meg, hogy egy ilyen kommunikációs stratégia kárt szenvedjen egyetlen orvos miatt. Merthogy ez tényleg rasszista megnyilvánulás volt, és ilyen online megjelenésnél erre nem lehet bocsánat.
Részlet a Facebook oldalukról, lényegében "túlfloodolták" a negatív kommenteket pozitív tartalommal.
2) Valaki posztolt egy képet (vigyázat, durva kép következik alul) a Mayo Facebook oldalán és segítséget kért, mivel a sebre/fertőzésre egy éve nem talál megoldást, pedig sok orvosnál járt már. A kurzusomon tanítom, hogy ilyenkor jelezni kell, hogy online diagnózist nem lehet adni, hanem meg kell teremteni a valós kapcsolatfelvételt, azaz a beteg ilyen telefonszámon vagy ilyen címen érdeklődhet (de nem a kórház vagy praxis a betegnél).
A Mayo pontosan ezt tette, az első kommentben jelezte ezt. Aztán persze tucatszámra jöttek az ötletek a diagnózisra, meg a csodagyógyszerek, de amit a Mayo megtehetett minden szabályt és törvényt betartva, azt megtette.
Az ilyen típusú kommunikáció nemcsak Facebookon zajlik, hanem orvosi blogokon, vagy akár Twitteren is. És ezt a kérdést bizony bele kell vonni az orvosi kurrikulumba. Szerencsére Debrecenben már 3 éve ez történik.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
FAQlyás Menyét 2010.11.22. 16:45:02
Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2010.11.22. 17:32:38
FAQlyás Menyét 2010.11.22. 18:40:02
Hasonlót tudok elképzelni pl. zsidó-palesztin viszonylatban az egyes személyek legnagyobb jószándéka ellenére is.