MedIQ

A férfiak 8%-a, míg a nők 0.2%-a színtévesztő. Ennek az az oka, hogy az X kromoszómán öröklődik a jelleg, amiből a férfiaknak csak egy van, így nincs lehetőség a másik X kromoszóma általi kompenzálásra.

A színlátásért a szemben a csapok a felelősek, azokból is három van. Ezeknek a zavara vezet színtévesztéshez, a csap hiánya pedig színvaksághoz. Egy-egy csap egy-egy színtartomány látásáért felelős, ezért különböző színeket tartalmazó pöttyökből álló számokat kell kiolvasni a diagnózishoz. Az alábbi 5 ábra is ilyeneket mutat (az eredeti angol oldal linkje), ha végigköveted, kiderül, színtévesztő vagy-e:



Itt mindenkinek egy 12-es számot kellene látnia.



A normális színlátásúak itt egy 45-öst látnak.



Normális színlátásúak 29-est látnak; színtévesztőek egy 70-est.



A normális színlátásúak nehezen látják meg az 5-öst, a színtévesztőek viszont könnyedén.



Normális színlátásúak 26-ost, vörös-színtévesztők 6-ost, zöld-színtévesztők 2-est, a színvakok nem látnak számot.

Az alábbi linken is egy színtévesztő-tesztet találtok magyar nyelven.

A bejegyzés trackback címe:

https://mediq.blog.hu/api/trackback/id/tr6554253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2007.04.03. 19:49:53

Azt eddig is tudtam, hogy színtévesztő vagyok, de azt nem, hogy vörös, szóval köszi a teszteket :) Ez a vörös tévesztés mit jelent pontosan? És arra tudsz magyarázatot adni, hogy miért lehet jogsim kocsira, de pl taxira vagy kamionra már nem?

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.04.03. 20:18:51

Ez nem akadálya a jogosítvány meggszerzésének, csupán úgynevezett "úrvezetõi", másnéven hivatásos jogosítványt nem adnak a színtévesztõknek.

Gondolom a vezetett mennyiség miatt és a felelősség végett.

8ender 2007.04.03. 20:30:05

Én a 3. ábránál mindkét számot ki tudtam olvasni, bár igaz, h a 70-nél nagyon kellett koncentrálnom, de pár másodperc alatt megvolt mindkettő. :) Az 5-ös okozott még kisebb szemmeresztést, de többi ment simán.

sakwa 2007.04.03. 20:39:33

Én látom az összeset rendesen, bár a 29-es mellett simán, könnyedén ki tudom venni a 70-est, alatta pedig az 5-öst is. Akkor most mi is van velem?

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.04.03. 21:00:18

Semmi, nem vagy színtévesztő. De szép képeid vannak. :)

Gab007 2007.04.04. 00:07:55

Jópár sportorvosi, repülőorvosi, egyéb alkalmasságin sem merült még csak fel sem, hogy színtévesztő vagyok. Ennek ellenére a 70-29-nek beugrottam. Miután olvastam a megoldást, simán ki tudtam venni mindkettőt (akár be is jelölgetem a köröket), most akkor mi a helyzet?

Engusz 2007.04.04. 13:43:06

Nekem színekkel semmi bajom de sokszer ha három vagy több vonal van egymás mellett akkor nem tudom hogy mennyit látok. Bár ez inkább több méteres távnál van. De mi az oka?

2007.04.05. 01:14:51

tablajatekos.hu/z2005/colortest.swf

Neten keresgélve találtam egy egész jó 10 táblás Ishihara tesztet, a végén kiírja a program, hogy milyen fajta színtévesztésed van (ha van)

Bééééci 2010.06.29. 00:46:09

Ennek örülök mert én is színtévesztő vok és most megyek jogsit hosszabbíttattni.. anno azt hittem csak jó fej volt a doki:) De akkor ezek szerint csak hivatásos nem lehetek. Mondjuk nem is volt ilyen irányú tervem:)

sztancsik 2015.08.31. 15:30:39

Én látom az összes számot, de én is színtévesztő vagyok, ez hogy lehet?
süti beállítások módosítása