MedIQ

Több éve írok olyan eszközökről, elvekről, amik orvosok munkáját tehetik egyszerűbbé, gyorsabbá, többek között. Viszont sokszor kapok olyan kérdést, hogy hogyan kell viselkednie egy orvosnak a weben, felveheti-e betegét IwIw-en, stb. A kurzusomon külön előadást szentelek a témának és nagy örömmel tapasztaltam, hogy mások is behatóan foglalkoznak ezzel a kérdéssel. Keely Kolmes pszichológus külön irányelv-gyűjteményt szedett össze a saját tapasztalatai alapján, íme:

  • Beteget közösségi oldalon (Iwiw, Facebook, LinkedIn) ismerősnek felvenni: NEM
  • Követés: Keely azt sem engedi, hogy a praxisának létrehozott Facebook oldalán betegei rajongóként (fan) jelölhessék be magukat, ugyanis etikai gondokat lát e téren. Google Readeren sem követi betegeit.
  • Twitter: Ha egy betege követni kezdi, megbeszélik ezt a következő kezelésen. Szerinte privátabb formája a követésnek, ha a Twitter stream-jének RSS-ét kezdi követni. Ő pedig nem követ vissza.
  • Kapcsolat: Facebookon, Twitteren betegei ne küldjenek üzenetet, a telefont tekinti az elsődleges, az e-mailt a másodlagos formának.
  • Vélemény: Rengeteg oldalon lehet véleményt megosztani egy praxisról, ő viszont erről soha nem beszél betegével és soha nem fog ezekre válaszolni, hozzászólni.
  • E-mail: Ő inkább csak a találkozók megváltozatására használja, a kezelés részleteinek megbeszélésére nem, ugyanis nem biztonságos.

Ebből azt a következtetést lehet levonni, hogy minden praxisnak, orvosnak saját irányelvekkel kell rendelkezniük, merthogy mindenki a maga tapasztalatai alapján alakítja ki ezeket. Persze egy alap guideline hasznos lenne. Dolgozunk rajta.

A bejegyzés trackback címe:

https://mediq.blog.hu/api/trackback/id/tr422076974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drHorváthTamás · http://drhorvathtamas.com/ 2010.06.18. 10:28:10

Személy szerint én nagyon örülök egy ilyen potokollnak, magamban is elkezdtem már megfogalmazni ilyesmit, főleg az emailezést illetően. Ezzel együtt pár dolgot nem értek a fentiekben, illetve nem értek vele egyet. Miért ne követhetné a beteg az orvosát twitteren vagy facebook-on (ez utóbbi fan page-re értendő)? Email: én pl. sokszor jobban szeretem az emailt, mint hogy a rendelésen folyamatosan csengessék a telefonomat. Ha pedig a beteg ezt a kevésbé biztonságos (?) csatornát (emailen) választja, akkor azzal vállalja a rizikót is. Ő dolga.

apokalipszis. 2010.06.18. 18:51:55

Sok etikátlan dolog történik sajnos manapság az "orvostársadalomban". A netes "viselkedjünk-okosan"-szabályokkal ezen nem segít senki. Épp ellenkezőleg.

LAttilaD 2010.06.18. 20:01:28

Nem értem, mi a baj az ismerősnek jelöléssel. Persze nem nyakra-főre, egy orvosnak van egy munkanap nyolcvanöt betege, másnap nyilván már a felére se emlékszik, de akit évek óta kezel, megismeri az utcán, miért ne ismerhetné meg a neten is?
Nem értem, milyen etikai gond lehet abból, ha Keely praxisának egy beteg a rajongója. Akkor ki lehet Keely praxisának a rajongója, ha nem a betegei? Minek hozta létre az oldalt?
Azt se látom, hogy az email miért ne lenne biztonságos. Vagy a telefon mennyivel biztonságosabb.
Szerintem hülye paranoia az egész.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2010.06.19. 21:19:13

Szerintem - @LAttilaD: véleményéhez csatlakozva - tisztességesebb volna etikai elvek helyett egyszerűen és őszintén közölni, hogy a magánszféra meg a munka különböző dolgok. Én semmi gondot nem látnék a facebook-os jelöléssel, végülis a villamoson is köszönünk egymásnak, ugyanakkor elfogadhatatlan a facebook-os "drága doktor úr, ma nem vagyok jól, mit csináljak" jellegű üzenet, ugyanazért, mint amiért a villamoson is elfogadhatatlan letámadni az orvosomat ezzel. De ez nem netes etika, hanem általános.
Tudom, az amerikai orvosok újságcikkekben és online anyagokban könyörögnek, hogy a betegeik ne jelölgessék őket be a facebook-on, de ez nem azért van, mert a net az egy másik szféra, hanem mert az emberek egy része a civil (netmentes) közegben sem tud viselkedni és tiszteletben tartani az orvosa magánéletét. Külön kérdés, hogy miért van ez, miben más téma az egészség, mint... bármi. Szóval: visszaigazolt a facebook-on a fodrászom, az ingatlanügynököm, a balettmesterem, a biztosítósom, a... , többüknek tudom az otthoni telefonszámát, emailjét is, és nem zaklatom őket. Csak az orvosok csinálnak ebből a kérdésből problémát, pedig őket se zaklatnám. Érdemes lenne kutatni, hogy vajon TÉNYLEG arról van-e szó, hogy az orvosoknak meg kell védeniük magukat meg a szakmai etikát, vagy ez már megint egy újabb tünete annak, hogy ők valami módon a többi ember fölött állónak képzelik magukat, ellentétben az ügyvédekkel meg az ingatlanügynökökkel, akik szigorú szakmai és titoktartási szabályaik ellenére simán visszaigazolnak a facebook-on barátjuknak. Hm?

LAttilaD 2010.06.19. 23:06:24

Szerintem a villamoson tényleg nem illik, de a Facebookon nem látom be, miért ne tehetném. Van orvos a netes ismeretségi körben, soha nem láttam, de rengeteg segítséget adott már. Amikor feleségem nagyon beteg volt, hetente többször is írtam neki, tanácsot kértem, mindig adott, közben egy-egy viccet is kicseréltünk, szóval normális emberekhez illő kommunikációt folytattunk. Ha akkor facebookozok, ott is ugyanezt tettük volna.
Nem látom be, miért ne kereshetném meg a problémáimat ismerő orvost bárhol és bármikor – ha ezt úgy teszem, hogy nem zavarom meg az életét, vagyis nem támadom le alkalmatlan időpontban, nem csengetem fel álmából az ajtócsengővel vagy telefonnal, hanem írok valamit, amikor akkor olvas el és válaszol meg, amikor akar.
A tévéket ismerő műszaki szakembert is megkeresem a problémámmal éjjel háromkor, ha baj van a tévémmel. Aztán majd másnap elolvassa. Engem is megkeresnek olyan problémákkal, amikben én tudok válaszolni. Hol itt a gond?

LAttilaD 2010.06.19. 23:10:45

Ja igen, még egy dolog. Megkerestem én már olyan orvost is problémával, akivel soha azelőtt nem hallottunk egymásról. Megkerestem az izomsorvadás kutatásával foglalkozó hírneves professzort és információt kértem tőle. Udvariasan, szakszerűen válaszolt, láthatóan nem okozott neki gondot, hogy egy ismeretlen megkeresi a világ túlsó végéből. Szerintem többek között azért, mert nem volt rá kényszerítve, hogy adott időpontban előcsiholja ismereteit, noha egyébként családi probléma vagy az ebédje járt az eszében, hanem ő döntötte el, mikor válaszol.
Uff, no, elhallgatok.

Drbubo2 2010.06.21. 20:03:13

Természetesen semmi baj a Facebook-os meg az Iwiw-es bejelöléssel illetve az e-mailes kapcsolattartással. Ha valaki tudja a határt. De sajnos nem mindenki így van vele. Ami a tisztelt fórumozóknak magától értetődik az mások számára nem nyilvánvaló. Értem a munkaidőn kívüli magánszférát. Mert aztán vannak "vadhajtások" rendesen...

Visszakanyarodva az eredeti bejegyzéshez:
mint látni is Kelly Holmes psychiátriai rendelést folytat. És egy psychoterápia során azért már más szabályok érvényesek. Többet közt hogy a terapeuta és a kliens nem épít ki a rendelőn kívüli kapcsolatot. Nem azért mert az orvos felsőbbrendűnek hiszi magát hanem mert évtizedek alatt kialakult tapasztalatok alapján így működik a dolog. Máshogy meg nem. Nagyon sok "félrehallás" származhat abból ha elkezdődik a Twitteres meg a Facebookos kapcsolattartás.
Még egy belgyógyásznak is nehéz a neten tanácsot adni és az orvos válaszol rovatban is általánosságokat fogalmazunk meg (ilyen és ilyen panaszok esetén legjobb ha elmegy és felkeresi stb.stb.) hiszen az orvos-beteg találkozást semmi sem pótolhatja.
A psychotherápiának pedig - mint említettem - még szigorúbb szabályai vannak. Ezek miatt bizony szerencsésebb egy olyan - lelki betegségekkel foglalkozó orvosnak mint Dr.Keely Holmes a kapcsolattartást olyan szintre redukálni, ahogy azt a saját ajánlásaiban megfogalmazza.

trolltartó 2014.06.25. 23:10:38

Drbubó2-t követve keveredtem ehhez az ősrégi poszthoz. Minap volt kis "afférom" egy orvossal.
Megkerestem, hogy azonos-e azzal, aki nálunk dolgozik x osztályon?
A válasz pontosan ennyi volt:
"Interneten nem foglalkozom betegségekkel.".

Hát mit mondjak, tisztelet ide, kultúra oda, megírtam neki a véleményem, hogy hogy lehet valaki ilyen bunkó egy szimpla érdeklődésre. (szó szerint ennyit válaszolt, se tisztelt x.y., se "elnézését kérem, de így nem", se aláírás, semmi.

Azt el tudom fogadni, ha kirakja valahova publikus helyre a címét és kulturáltan válaszol, hogy interneten nem. De így... és ez az ember az osztályvezető főorvos az egyik osztályon.
Mellesleg csak meg akartam kérdezni tőle, hogy fogadna-e olyan beteget, aki kicsit nehézkesen mondja el, mit is akar.

Másik véglet: eddig három olyan orvost is találtam, akik kifejezetten kedvesen válaszoltak a hülyébbnél hülyébb kérdéseimre e-mailben is, holott csak annyit vállaltak, hogy egy bizonyos weboldalon válaszolnak a betegeknek.
süti beállítások módosítása