MedIQ

Nem kell rosszra gondolni, a web 2.0 egyik leggyakrabban használt kifejezéséről, a hosszú farok jelenségéről van szó, mely természetesen a web orvosi részében is megjelenik. Előbb pár szóban arról, mit is jelentenek a medicine 2.0 és a health 2.0 kifejezések.

A medicine 2.0 takarja a kommunikációval, oktatással kapcsolatos web 2.0-höz kötődő orvosi szolgáltatásokat, oldalakat, eszközöket; míg a health 2.0 inkább a praxisok szervezésére, az egészségügyre magára vonatkozik. Ugyanis a web 2.0 mindezen területeken nagy változásokat generál, bár nem cél, hogy mindenütt ez történjen, hiszen nem minden területen lehetne kihasználni az előnyeit.

Scott Shreeve az egyik kedvenc bloggerem, aki érthető képeket közölt erről a jelenségről.


Az eredeti kép Scott blogján nagyításban látható.

Miről is van szó? Az y-tengelyen az adott szolgáltatást igénybe vevő páciensek száma, az X-tengelyen pedig az adott számú felhasználóval rendelkező szolgáltatások száma látható. Definiáljon helyettünk a Wikipédia:

A hosszú farok közgazdaságtani fogalom, mely az internetes kereskedelem árubőségét írja le: a hagyományos áruházak kevés fajtájú, de nagy mennyiségben árusítható tömeg- vagy sikertermékével ellentétben azoknak a kis mennyiségben eladható, de nagyon nagy sokféleségben rendelkezésre álló termékeknek a gyűjtőfogalma, melyek a hagyományos kereskedelem korszakában nem volt esélyük a piacra jutásra, a korszerű információtechnológiai megoldásokkal viszont megtalálják kis számú, szétszórtan elhelyezkedő fogyasztójukat, akár a világ túloldalán is. A fogalmat először Chris Anderson, a Wired Magazine főszerkesztője használta, 2004 októberében.


Csak orvosi videókra épült szolgáltatásból több tucatnyi van a neten; orvosi közösségi oldalakból pedig ki tudja, mennyi. Igaz, ezeknek csak egy része futhat be igazi karriert.


Ezt a könyvet ajánlom olvasásra.

Ha a magyar web háza táján nézelődünk, azt látjuk, néhány nagyobb központ mellett (Házipatika.hu; informed.hu) megjelennek a bizonyos feladatra fókuszáló vállalkozások (orvosiszotar.hu, dokim.hu, várószoba.hu), és a szám azért folyamatosan nő. Habár kevés tud építeni eredeti ötletre, a mi piacunkon bőven megférnek egymás mellett.

Mondhatná bárki, hogy az amerikai piacon is elfér akkor a számtalan ötlet egymás mellett, de az egyre-másra visszaeső site-ok mégsem ezt mutatják.

Mit akartam ebből az ömlengésből kihozni? Azt, hogy egyre nehezebb nyerő szolgálatást indítani és még a jó ötletek egy része sem válik be.  Megoldás talán az lenne, ha egy Patientslikeme.com páciensközösség szorosan együtt tudna dolgozni egy orvospontozó oldallal (pl. zocdoc.com); vagy egy orvosi videókat bemutató site (meddio.com) egy orvosközösséggel (sermo.com).

A lényeg, hogy a hosszú farok jelensége a web 2.0 orvosi részében is megjelenik és az olcsóbb, hatékonyabb orvos-beteg találkozók felé mutat. Hiszen, vegyük az USA-t, ki akar 250$-t fizetni egy rendelésért, ha kérdéseire egy orvostól 1.99$/perces áron is választ kap online?

További olvasmány:

A bejegyzés trackback címe:

https://mediq.blog.hu/api/trackback/id/tr38434308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nita · http://freeyourmind.blog.hu 2008.04.20. 19:47:21

Ez aztán a figyelemfelkeltő cím..!:)))

Talán maradhatott volna az angol verzió..

Úgy gondolom,hogy egy site akkor tud életben maradni,ha megfelelő a PR-ja, minél több másik /már elismert/oldal hivatkozik rá,minél több felületen reklámoz,annál nagyobb az esélye...mert manapság már nem az ötlet számít(sajnos).

szbszig 2008.04.20. 23:07:43

Matematikusnak tanulva is sokszor előjön a fogalom, elsősorban a valószínűségszámításban és mértékelméletben: eloszlások farka, farok-szigma-algebra stb. Az extrémérték-elmélet pedig kimondottan eloszlások farkainak vizsgálatával foglalkozik. Igaz, mi nem "long tail"-nek, hanem "heavy tail"-nek hívtuk a fenti jelenséget. ;)

Jack__Bauer 2008.04.21. 00:14:46

Na, ez a cikk is a FAROK szó miatt került ki az index címoldalára...
Ebből két dolog látszik:
- egyrészt az, hogy index = bulvár
- másrészt az, hogy mennyire sokszínű a magyar (vulgár) szókincs. Angolul ugyanis a tail nem jelent faszt semmilyen mögöttes értelemben...

escaper · http://elinnen.blog.hu 2008.04.21. 02:09:02

Kulturális long tail-re van egy magyar kutatás, ami díjat is nyert:
www.musorajanlo.hu
süti beállítások módosítása