MedIQ

Bevallom elfogult vagyok, mivel messze a kedvenc orvosi sorozatom a Doktor House és persze a kedvenc karakterem is ő. Az empátia teljes hiánya és a cinizmusa ellenére valahogy mégis megszerettük. Orvosi körökben szokás szapulni az ilyen sorozatok hibáit, de én ez esetben (az első évad kb. harmadik végignézése után) két hibát találtam, azok is valószínűleg szinkronhibák voltak: heparin helyett herparin és pszeudomembrán helyett pszuedomembrán.



Amit lehetett, már mindent bezsebelt a sorozat. Hugh Laurie, mint színész Golden Globe-ot; David Shore, mint készítő Emmy-t... A történet biztosan ismert, ezért csak röviden, hogyan keletkezett a sorozat. Shore azt nyilatkozta, hogy egyszer történt vele egy apróbb baleset, ezért bejelentkezett egy jónevű orvoshoz. De csak néhány héttel később kapott időpontot, és akkorra persze már elmúltak a panaszok, de elment mégis, ha már bejelentkezett. Azt várta, az orvos majd leteremti, hogy minek jön ide, ha már nem beteg. Ehelyett az orvos kedves volt, végtelenül megértő. Arra gondolt, mi lenne, ha kreálna egy olyan figurát, aki meg is mondja, amiket gondol.

De ami a lényeg, a Fox nyilvánosságra hozza, hogy milyen források alapján dolgozzák ki az egyes részek alaptörténeteit. Nemsoká indul a második évad, ezért nézzük az első rész forrásait:

Zárásképpen egy videó House-ról egy másik szemszögből, avagy az őrült doki:




Update: Liv kommentjére reagálva kifejtem kicsit bővebben a kritikai kérdést:

Voltak részek, ahol már azért bőven előre lehetett sejteni, mi lesz a végkifejlet. Pl: amikor a hajléktalan nőnek veszettsége volt, a 10. részben, az bizony a víziszony jellegzetessége miatt már kitalálható volt előre is. Vagy amikor az utolsó részben az ex-nej barátjának akut intermittáló porfíriája volt, én azt kitaláltam viszonylag hamar.

De máskor meg esélyem sem volt rájönni, mivel azért vannak nagy túlzások is, amolyan egy a millióban esetek. A termeszes naftalinmérgezést, amire a macska boncolásából jött rá, vagy a leprás esetet, illetve a fű kadmiummérgezettsége nyomán kialakuló tünetegyüttest én túlzásnak tartottam.

De nagyon jól vannak megírva a történetek, tiszta a sztorivezetés, csak a körülmények irreálisak a mi szemszögünkből.

House két percenként Mágneses Rezonancia vizsgálatot kér, ami nálunk hosszú előjegyzés után lehetséges csak. És az is furcsa, hogy mindent ők csinálnak maguk: a képalkotó eljárásokat, a mintavételeket, sőt még a laborban is ők dolgoznak. Van egy tanszék itt Debrecenben, ami hasonlít House diagnosztikai részlegére: a Ritka Betegségek Tanszéke Pfliegler György Tanár Úr vezetésével. Na ott érdekes esetekkel találkozhatunk...

A szövegkönyvek magyarul itt olvashatók.
· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://mediq.blog.hu/api/trackback/id/tr9941694

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: We Count Too 2008.06.13. 20:25:22

Rodiel újra sorozatfüggő!Tegnap vt az Agykontroll első része. Egyrészt yippeee!!!, mert kellően kúlnak ígérkezik (kedvenc ward, naná! plusz Hanson és House nagyon jóban lennének, viszont nem annyira egy karakterre van kihegyezve az egész, ami felüdülés az…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dina 2007.03.01. 23:31:26

Szerintem ez a szerep jobban áll neki,mint gyermekeim álltal kedvelt (Stuart Little)apukája.A laikus ember úgyse a helyes orvosi szaknyelvre kíváncsi, ha a sorozatot nézi,hanem mindig a végkifejlemény számít.Legyen az jó,vagy rossz.

Dina 2007.03.01. 23:42:09

Doktor Housnak nem,de más dokinak köszönhetem az életem.:)

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.03.02. 08:39:22

Nem arra kíváncsi, de nem árt, ha egy ilyen sorozat szakmailag is rendben van, márpedig ez nagyon.

Liv 2007.03.02. 11:31:32

Azért én kiváncsi lennék a bővebb orvosi véleményre. Ugye azt szokták mondani, hogy az a krimi van jól megírva, amelynél egy igazi nyomozó esetleg már a filmbeli kollégája előtt rájön a megoldásra.
Ugyanígy: volt olyan rész, amelynél te hamarabb rájöttél, hogy mi a betegség?
Lehet hogy buta kérdésnek tűnik, de én (jóllehet nem vagyok orvos) az egyik részben, amikor említették, hogy "víziszon meg rángatózás" én kapásból a veszettségre gondoltam...

Na, szóval bővebb orvosi magyarázatokat kérünk.

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.03.02. 11:46:07

Én sem vagyok orvos, csak medikus. Nos, igen, voltak részek, ahol már azért bőven előre lehet sejteni, mi lesz a végkifejlet. Pl: amikor a hajléktalan nőnek veszettsége volt, a 10. részben, az bizony a víziszony jellegzetessége miatt már érezhető volt előre is. Vagy amikor az utolsó részben az ex-nej barátjának akut intermittáló porfíriája volt, én azt kitaláltam viszonylag hamar.

De máskor meg esélyem sem volt rájönni, mivel azért vannak nagy túlzások is, amolyan egy a milliárdban esetek. A termeszes naftalinmérgezés, amire a macska boncolásából jött rá, vagy a leprás esetet, illetve a fű kadmiummérgezettsége nyomán kialakuló tünetegyüttest én túlzásnak tartottam.

Szóval én úgy érzem, nagyon jól vannak megírva a sztorik, tiszta a sztorivezetés csak a körülmények irreálisak a mi szemszögünkből.

House két percenként MR-t kér, ami nálunk hosszú előjegyzés után lehetséges csak. És az is furcsa, hogy mindent ők csinálnak maguk: a képalkotó eljárásokat, a mintavételeket, sőt még a laborban is ők dolgoznak.

Amúgy köszönöm a kérdést, ápdételem a cikket ezzel a kommenttel.

szucsitg 2007.03.02. 12:01:14

ha volt róla korábban szó bocsi, de a vészhelyzet mennyire állja meg a helyét szakmailag?

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.03.02. 12:08:20

Még nagyon sokszor le fogom írni, hogy csak medikus vagyok, ezért az én szakmai szemszögemet nem is merem nevezni szakmainak, de amiket orvosoktól hallok, meg amiket magam is látok a Vészhelyzetből, elmondhatom, hogy sok hiba van benne. Szinte részenként van benne gyógyszernévhiba, fordítási zavar, stb.

És persze abból a szempontból is furcsa az ER, hogy egy chicagoi kórházban mindennel találkozhatsz a trópusi megbetegedésektől a legritkább genetikai zavarokig.

Tehát én (és még sokan körülöttem tartják) tartom: a House szakmailag mindenek fölött áll.

Liv 2007.03.02. 12:18:14

Én meg még medikus se vagyok... :)
Egyébként itt a "veszett" nő kapcsán: annyi vizsgálatot végeztek rajta, vért vettek stb. mégsem látszott a veszettség nyoma valahol? Vagy ez tényleg úgy van, hogy azért nem látták, mert nem ezt keresték?

A "veszett" ember tényleg ilyen, hogy csak néha tör ki rajta a roham?

Tom 2007.03.02. 14:24:14

Én már végzett orvos vagyok, de nekem is kedvencem a House.
Hiba azért valamivel több van benne, mint említed. Főleg a magyar fordítás zavaró sokszor.
Itt egy oldal, ami az orvosi részét elemzi:
www.politedissent.com/house_pd.html

Üdv,
Tom

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.03.02. 15:00:43

Liv: a lappangási idő 10 nap-3 hónap és a tünetek kialakulásában is szakaszokat lehet elkülöníteni. Ezért annyira nem könnyű diagnosztizálni + nem mindennap hál az ember denevérekkel... :)

Tom: fantasztikus oldal, köszi a linket! Erről külön posztot lehetne írni.

szucsitg 2007.03.02. 16:33:03

köszönöm a választ! nem vártam mélyreható szakmai elemzést, csak egy ehhez hasonló láttamozáson alapuló véleményt. és ez nekem mint naiv érdeklődő elég is:)

bani 2007.03.02. 19:54:14

Ha jól,emlékszem magát a vírust agybiopsziából tudják kimutatni,de a rabies inkább állatbetegség,amit elvétve kapnak el emberek.Az USA-ban az elmúlt 10 évben mindössze 39 esetet regisztráltak.
Mindenesetre nem árt a kutyákat és főleg a macskákat beoltatni!

isolde · http://isolde.freeblog.hu 2007.03.02. 22:09:09

tom, köszi a linket, tényleg nagyon jó, végre nem kell átnyálaznom az egész belgyógy és neurológia könyvet minden rész után :-)
NCurse, az első season harmadik részben is volt valami hülyeség a hipotireózissal, azt feltételezték, mikor a betegnek a világon semmi tünete nem utalt rá, de már nem emlékszem pontosan. ráadásul a szinkronban hipoteriózisnak nevezték. és a harmadik seasonben az elektrosokkos rész, nahát az totál gáz.
ettől még persze imádom.

zsoka · http://dopaminer.wordpress.com 2007.03.02. 23:13:25

a jelenleg hatályos rendelkezések szerint cornea (szaruhártya) kaparék immunfluoreszcens vizsgálatával lehet bizonyítani a veszettséget embernél, de azért "illik" a tünetek és az anamnézis (!) alapján diagnosztizálni.

b3ck · http://b3ck.net/ 2007.03.03. 02:05:31

Még sosem láttam a sorozatot, de úgy látom elég nyilvánvaló itt mind a bejegyzésből ,mind pedig a kommentekből, hogy érdemes nézni. Talán egyszer belefogok. :)

mildi 2007.03.03. 09:51:00

nekem aztán tényleg annyi közöm van a gyógyászathoz, hogy havonta feliratom a háziorvossal anyám gyógyszereit, de a veszettség még nekem is feltűnt :)
bár én a fény- és hangkerülést találtam gyanúsnak, nem a hidrofobiát (az őszintén szólva nem is rémlik az adott részben...), na ott már tudni lehetett, hogy a csajnak annyi

b3ck, igen határozottan érdemes nézni :D

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.03.03. 10:02:31

Amikor vízzel kínálták, eldobta és kiöntötte a poharat. Ez volt a hidrofóbia. :)

Tikus 2007.03.03. 10:58:59

Én meg patikus vagyok, és a szinkronra vagyok kiakadva. A hatóanyagneveket úgy mondják, ahogy az angol eredetiből kihallják, nem pedig a magyar nyelv, illetve a nevezéktan szabályai szerint. Biztos nagyon drága lenne a szinkronrendező mellé még egy nyelvi lekort is alkalmazni, igaz-e?

mildi 2007.03.03. 11:04:29

tleg! vhogy átsiklottam felette...
hogy a fényre úgy reagált, mint egy rossz vámpír, az jobban feltűnt (hangsúlyosabb volt)

tubakos 2007.03.03. 17:06:59

és a komornyikot hol hagyta? :)

clavicula · http://zimonyi.freeblog.hu 2007.03.03. 20:57:48

szia, jó az oldalad! nagyjából egyetértek veled, túl sok az MR, a CT és a "kezeljük ezzel a szerrel, és ha nem jön be, akkor más a baja" típusú "biohazard" megoldás...én a 3. sorozatot nézem angolul, de a pasi egyre inkább nem szimpi nekem!
üdv: Livi (aki egyébként egy orvos, de épp gyereket nevel, és még terhes is! :D)

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.03.03. 21:09:10

Köszönöm! Még fiatal az oldal, de próbálkozik. :)

Nem semmi blogotok van!

isolde 2007.03.03. 21:49:59

clavicula: miért, a megerőszakolt lányos részben tök szimpi.

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.03.03. 21:57:21

Ha lelőttök bármilyen poént előre, bloggerbosszúm megtalál benneteket. :)

isolde 2007.03.04. 15:09:49

nem, erre mindig vigyázok :)

mb · http://musicblog.uw.hu/ 2007.03.11. 17:56:31

Jó hallani, hogy nem vertek át minket..

Richie · http://medsmile.freeblog.hu/ 2007.03.14. 14:13:41

Hali!

Nekem is a kedvenc sorozatom, szakmailag messze felülmúlja a Vészhelyzetet (amikor a hasüregben keresik az arteria femoralist, akkor szoktunk sok szerencsét kívánni). Mondjuk angolul nézem, úgyhogy nem nagyon tudok véleményt alkotni a szinkronról.
Előadáson is mondták, hogy úgy irigylik ezt a dr House-t, hogy csak úgy felirogat pár ezer dolláros gyógyszereket... :D

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.03.14. 14:17:46

Medikus blogger! :)

Ha lesznek posztjaid, szólj és linket cserélhetünk. Sok sikert a blogoszférában. :)

Egy olvasó 2007.03.19. 17:17:56

Az a rész nagyon tetszett, amikor szerencsétlen betegnek megcsináltak már szinte minden vizsgálatot:MR, CT, EEG, vírusszerológia stb, majd a harmadik(!!!) napon kértek egy vérképet! ha-ha szánalmas!
És ahogy az MRSA-t kiejtették!!! mörza

Füredi Krisztián · http://pszichologia.blog.hu 2007.03.29. 13:54:26

Ha már ez a téma, akkor kíváncsi lennék arra, hogy orvosi szemmel a Vészhelyzet című sorozat mennyire korrekt orvosilag.

Vetinari 2007.05.08. 18:15:42

Szia! Először is garatula az oldalhoz :P
Messze a legjobb "orvosos" sorozat a House, a Vészhelyzetben mind szakmailag (bár én állatorvos volnék :)), mind a magyar fordításban olyanok vannak, hogy a fejem fogom tőle.. Houseban is akad, de alapjában véve jó.
Abban igazatok van, hogy a magyar fordítás tényleg nagyon zavaró tud lenni (MRSA és társai...) Én sem értem, hogy miért nem ültetnek oda egy orvost és kérdezik meg, hogy hogyan kéne ezeket a szakszavakat kiejteni....
Megyek és megnézem a veszettséges részt, mert az kihagytam :)
(Amúgy: kutyákat kötelező, de a macskákat sem árt oltatni :)

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.05.08. 18:33:25

Köszönöm! :)

Teljesen igazad van House-szal kapcsolatban.

Á propos, miért nem csinálsz állatorvos blogot? Én nem tudok kis hazánkban ilyenről.

(Néha úgy érzem magam, mint egy házaló ügynök...)

Vetinari 2007.05.08. 18:43:14

Csak most végeztem, és nem lesz belőlem gyakorló állatorvos... pedig azt hiszem blogilag az lenne érdekes :)

Azért csak próbálkozz a házalással, hátha valakinek lesz kedve, aki erre jár!
További jó blogolást :)

bundasalma · http://bundasalma.freeblog.hu/ 2007.08.07. 08:05:02

Azt tényleg érdekes, hogy mindent maguk csinálnak. Nekem az tetszett, amikor Chase és Foreman kiássák a macskát ;)

Yeto 2007.11.09. 09:30:20

miért nem ültetnek oda egy orvost v. nyelvi lektort? Mert pénzbe kerül, és úgy gondolják, hogy nem növelné annyival a nézettséget, hogy megérje. Sajnos...
Én a katonai és politikai témájú fordításokon szoktam hőzöngeni más műsorokban, pl amikor egy ELTÉs kislány, akit közvetve ismerek, megcsinálta a hivatalos mozifeliratot (!) a men of honor-hoz, ami az amcsi haditengerészet első fekete búvárjáról szólt, na ott üvöltve csapkodtam a székem karfáját a moziban, olyanokat talált ki, mivel fogalma nem volt, mit jelent az eredeti szöveg. De azért elvállalta szépen, és ki is fizették...

McBlade 2007.11.09. 10:27:35

Az azért nem mondható el, hogy ez csak mostani sajátosság.

Még vmi régi második vh-s filmben (asszem az Angliai légicsatáról szólt) volt egy olyan elfordítás - nem a repülőt -, hogy akkor azonnal feladtam a film további nézését.

Raj repül, a "vezérgép" pilótáját George-nak hívják... adja az utasítást, hogy erre-arra-amarra most... a válasz: rendben Roger...

"Roger that"... Köszi. Angol nyelven, akkor legalább nem a fordítóktól kapok agyhúgykövet. :)

OftF 2007.11.12. 18:26:16

Nekem is nagyon bejön a House, de egyszerűen nem bírok erre a színészre nézni úgy, hogy ne egyből Bertie Wooster ugorjon be:
content.answers.com/main/content/wp/en/d/d3/Wooster.jpg
Mindig röhögnöm kell, amikor látom.

lepisma_saccharina · http://lulu.com/spotlight/nordlicht 2007.12.25. 14:16:35

Roger that: JAJ! EZ tényleg durva :-D Bár mi a Jöttünk, láttunk, vissazmennénk-ben haltunk ki a "kutyákra és macskákra esik" (it's raining cats and dogs) -től. Na meg a Stuart Little-ben (amit már azért néztem meg tegnap, mert az egyetlen pasi kit beengednék az ágyamba az Laurie) a "minden felhőnek ezüst a szegélye". Megalol.

chopin70 2008.01.03. 11:50:06

Nem a hibákat kell nézni. Vannak olyan betegségek, gyógyszerek amelyekkel itt Mo.-on kevésbé vagy egyáltalán nem találkozunk. Szerintem. Különben én a legjobban Frei Tamásra haragszom. Mért pont a Dr. House műsoridejébe kell raknia a műsorát.Még ha havonta egyszer, akkor is! Nem!!!!!
A Jericho helyett nem lehetne?

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2008.01.03. 11:56:00

Nem először hallom Doktor House tekintetében Frei nevét. Sokan nem örülnek ennek. :)

Woof - the real hairy guy 2008.05.23. 12:50:50

A Heroes-t követed? Eddig két orvosi vonatkozású rész volt benne, sztem mindkettőben hülyeséget fordítottak. A másodikra konkrétan emlékszem, létezik olyan, hogy szubdurális hemoRÁKIA? Az elmúlt fél évben végignyaltam az ER és a House összes évad összes részét, de én csak szubdurális hematómával találkoztam.

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2008.05.23. 12:57:39

Még egyetlen részt sem láttam abból.

Valószínűleg a hemorrhágiára gondoltak, ami vérzést jelent.

hemorrhage: www.merriam-webster.com/dictionary/hemorrhage
süti beállítások módosítása