MedIQ

A PLoS One nevű rangos, nyílt hozzáférésű szaklapban érdekes cikket publikáltak a minap. Azt régóta tudjuk, hogy a rendszeres testedzés (heti 3-4-szer napi 30-60 perc) segít megelőzni a cukorbetegséget, szív- és érrendszeri gondokat, illetve néhány ráktípust is. De hogy a fogyást is előmozdítja, az nem annyira egyértelmű, mint amilyennek tűnik.

A cikk írói 464 túlsúlyos nőt 4 csoportba osztottak és azok fél éven át:

  1. 72 percet
  2. 136 percet
  3. 194 percet edzettek egy személyi edzővel hetente
  4. Nem edzettek

Mindegyik csoport veszített súlyából a kezdeti értékhez képest, de nem olyan sokat, mint várnánk, illetve nem olyan kiugróan sokat veszített a sokat edző csoport, mint a semmit nem edző. A cikk írói egyértelmúen kifejezik, hogy ezek az eredmények nem az edzés jelentőségének csökkenését sugallják, hanem inkább azt a következtetést vonják le, a sokat edzőknél kompenzatórikus folyamatok indulnak be (edzés után éhesebbek, fáradtabbak voltak és kevésbé figyeltek oda az étkezésre).

Azaz, a testedzés bizonyítottan  hatással van számos betegségre és fogyni is lehet tőle, de csak akkor, ha életmódváltás, egészséges hozzáállás is társul hozzá.

Ha valaki a fogyáson gondolkozik és online minőségi forrásokat keres, azoknak készítettem egy gyűjteményt Weight Loss 2.0 címen.

Ha pedig valaki egészséges életmódra adja a fejét és szeretné tudni, mit is eszik valójában, a Wolfram Alpha új keresője segíteni fog neki. Csak beírjuk mit és mennyit ettünk és ilyen részletes elemzést kapunk:

A bejegyzés trackback címe:

https://mediq.blog.hu/api/trackback/id/tr311297685

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

n80qd 2009.08.09. 09:45:19

(edzés után éhesebbek, fáradtabbak voltak és kevésbé figyeltek oda az étkezésre).

Érdekes, én edzés után sokkal jobban érzem magam... mOndjuk igaz nem 30-60 percet szoktam edzeni, hanem 90-120-t. lehet hogy ezért?

jog-ász 2009.08.09. 10:04:54

én futóedzés, tenisz után enni sem birok mert hányingerem van órákig, ha este edzek akkor igy lefekvés előtt már nem is eszem, vagy csak kefirt joghurtot..kondiedzés után viszont éhes vagyok, ezt nem is szeretem annyira..uszás után meg falni tudnék.

bertrane (törölt) 2009.08.09. 10:08:03

Nem tudom, ezt elég nehezen tudom elhinni. Én heti 3x120 percet edzettem, és mindenféle életmódváltás nélkül fogytam 9 hónap alatt 10 kilót. Igen, a fogyás nem egy gyors dolog. Ja, és csak a 3.-4. hónapban látszott a mérlegen is...

Bár az is igaz, hogy 16 éves voltam, férfi és nem 40es nő.

suo tempore 2009.08.09. 10:16:20

én 30-at fogytam 7 hónap alatt, csak annyi,h mást ettem és kicsit kevesebbet, nem éheztem

viszont nem is mozogtam semmit, az elején azért, mert 40 kiló fölösleggel szétgyilkoltam volna minden izületemet

most is inkább az úszás, de attól iszonyú éhes bírok lenni, többet is ettem, de a fogyás nem állt le, csak lassult havi 1 kiló mínuszra

maccoy 2009.08.09. 10:17:06

hát nem tudom.
mi a fogyás?
ha zsírcsökkenés kell, akkor nem mindegy milyen típusú, intenzitású edzés. szóval ez nem ilyen egyszerű.
amúgy az igazi fogyás a dokim szerint, ha egy év alatt tartósan lemegy 5 kiló. nem két hét alatt 20.

volt egy kísérlet. ahol egy hónapig naponta kellett 1 órát intenzíven gyalogolni, a másik delikvensnek, meg egy hónapig felüléseket, meg súlyzózni.
a gyalogló fogyott, a súlyzózó nem, de izmosabb lett....
ugyanazt ették.

Dr. Panasz Muki 2009.08.09. 10:18:48

És nem azért nem fogytak, mert a zsír átalakult izommá, ami 5x nehezebb?
Bocs, ha pongyolán fogalmazok!

suo tempore 2009.08.09. 10:20:53

@Panasz Muki: vannak módszerek a testzsír mérésére úgy hallottam, bár a cikk erre nem tér ki

ilyenkor tényleg nem súlyt kellene mérni

fénycsepp 2009.08.09. 10:51:26

ha valaki edz, de ugyanúyg eszik mint régebben, nem "csak" a súlyát tartja meg? Az is jobb, mint folyamatosan hízni, nem? :)

nyuszifül67 2009.08.09. 11:09:49

én heti 5x edzem 1 órát, azaz 300 percet.

azt vettem észre, ha úgy ennék, ahogy szeretnék, akkor nem fogynék, viszont ha odafigyelek, akkor tartósan lemegy 2-3 kiló.

rájöttem, hogy a sport önmagában nem elég a karcsúsághoz, ( l. néhány élsportoló pl. korábban Davenport és Szeles Mónika - teniszezők ) isdundik voltak, pedig ők aztán edzettek kőkeményen.

látom, hogy az edzőm pl. napi 3-4 órát edz, pl. most az Iron Manre készül ( női edző )és abszolut odafigyel arra, hogy mit és mennyit eszik. de több ilyen ismerősöm is van.

tehát nincs mese: rendszeres sport és odafigyelés.

büdös rózsa 2009.08.09. 11:21:10

@Panasz Muki: A zsír nem alakul izommá, mert másból van a kettő. Ez ilyen vaskarika fából dolog.

A(z egészséges) fogyás mindig a testzsír csökkenését kell jelentse.

Az ember attól fogy, hogy több tápanyagot használ fel, mint amennyit bevisz. Ideális esetben zsírból. Az edzés serkenti a test lebontó folyamatait azáltal, hogy gyorsítja az anyagcserét a megnövekedett terheléssel. Járulékos pozitív hatása, hogy a szervezet nem azt az izmot fogja elbontani amit a szervezet az edzéshez használ.

Minden ember a genetikájából adódó testkompozíciójának megfelelően fogy és hízik, de vannak általános irányelvek amik segítik a testzsír csökkentést.

suo tempore 2009.08.09. 11:35:17

"Az ember attól fogy, hogy több tápanyagot használ fel, mint amennyit bevisz."

ennek némiképp ellentmond az,h vannak, akik semmilyen diétától nem képesek lefogyni, állítólag hormonális okokból

volt olyan ismerősöm, akit hormonkezeltek,h teherbe essen, jól meghízott, szült, utána akármennyit diétázott nem fogyott semmit, csak évek múlva

ha a test egészséges ilyen szempontból, én azt tapasztaltam,h annyit kell enni, amennyi elég, mínusz 5-10%, ettől lehet a legjobb tempóban fogyni, az ennél kevesebbtől valahogy a szervezet bestresszel és minden áron megakadályozza a zsírcsökkenénst, még akár az izmok leépítésének árán is

glabla 2009.08.09. 11:40:30

sztem aki kicsit utánaolvasott a témában az ezt már rég tudja, hogy súlyzós edzéstől az izomtömeg nő (vagy szintertartható) fogyni meg aerob edzéstől lehet (persze csak diétával).

sebi77 2009.08.09. 11:50:29

Csak nekem van elegem belőle hogy a 20. a többinek ellentmondó cikket/kísérletet olvasom? A konditerem tulajok szerint súlyzózni kell, Norbi szerint ugrálni, Laci bácsi szerint meg kevesebbet fogyókúrázni.

standup 2009.08.09. 12:05:22

Nekem fogyásra a legjobb módszer a stressz. Akkor aztán ehetek bármit, akár heti 3-4 kg is leugrik (bár gondolom ennek egy része víz).

Az meg tényleg számít, hogy kinek milyen genetikai háttere van, mert én kis odafigyeléssel meg tudom állítani a súlygyarapodást, de pl egy barátnőm heti 5-6 óra intenzív sporttal is kínlódik csak, alig meg le róla valami. Gondolom az ő teste más súlyra lőtte be magát, mint "ideális súly". És a szépségideálokat nem mindenki genetikája veszi figyelembe sajnos.

Parasite 2009.08.09. 12:10:27

szerintem aki egészséges ételeket eszik, megtartva szigorúan a tápanyagbeviteli arányokat (folyadék, zsír, fehérje, szénhidrát stb) és mellette rendszeresen végez aerob és izomnövelő edzéseket, szintén betartva az arányokat, annak nem lehet gondja a fogyással/izomnöveléssel.

tyberius 2009.08.09. 12:23:40

Jó ez a website, csak kár hogy nem ismeri a pacalpörköltöt, a babgulyást meg a paprikás krumplit :)

maynardisgod 2009.08.09. 12:47:40

node milyen intenzitású edzésről beszélünk? jelenleg heti 2, másfél órás thaibox edzéssel, amikor is a végén alig tudod levenni a pólód annyira vizes, 2 hónap alatt 4 kilót fogytam. jelzem most vagyok 68kg, tehát a 72 kilómból és 170 centimből, vékony testalkattal gyakorlatilag izomból fogytam. túlzott egyszerűsítés talán a magyarázatom: több kalóriát égetek mint amennyit be tudok vinni.
tehát aki fogyni akar, hajtsa meg magát rendesen (fokozatos terheléssel természetesen)

lápi lidérc 2009.08.09. 12:51:01

Marhaság.
Amennyiben több energiát fogyasztasz el, mint amennyit felveszel, fogyni fogsz. Akár váltasz életmódot, akár nem.

Ennyire egyszerű.

Negrogo 2009.08.09. 13:01:17

az helyzet az, hogy attol fugg milyen edzesrol beszelunk. a gyuras mint olyan tomegnovelo (bar azt is lehet fogyasra hasznalni) a bicigli, futas, uszast lehe fogyasra hasznalni de minimum heti 2x es legalbb 70-80perc kell edzesenkent. de ezeket meg igzabol kardio miatt csinalja az ember, a jobb allokepeseg miatt. plusz a futas es a bicigli nem ido utan nem egeszseges.

a legjobb kombo ha vki szepen akar kinezni a gyuras es az uszas kombo szerintem.

wagabound 2009.08.09. 13:20:22

Tartósan (visszahízás nélkül) és egészségesen fogyni csak orvos és szakképzett soprtember (edző) együttes segítségével lehet. Amúgy sajnos annak van igaza, aki a genetikai adottságokról írt, mert az ember testalkata legfőképpen ettől függ.

Fitness Blog 2009.08.09. 14:23:29

@suo tempore:
A testtömeg-index kiszámítása:

http://astoriafitness.blog.hu/tags/testtömeg_index_kiszámítása

@glabla:
pontosan így van.

@sebi77:
Mindig a _célnak megfelelő_ edzésmódot kell választani. Ezért nem lehet általánosítani.

Minden embernél egyedileg kell meghatározni (a cél, a testalkat, az esetleges betegségek-rizikófaktorok, a fizikai állapot, az életmód, a táplálkozás, stb., stb....) a megfelelő edzésmódszert.

@wagabound:
:)

Kozmokrator · http://www.tudtad.com 2009.08.09. 16:35:36

A másik, hogy az ember ne szenvedjen azzal a sporttal amit a "kezébe nyomtak". Sokkal könnyebb, ha olyan sportot választunk, ami akár a hobbink is lehet és élvezzük.

akar 2010.01.11. 23:06:21

anno családi segítségként egy építkezésen dolgoztam egy hónapig. reggel 6kor kelés, fél 7től munka egészen este 8-9ig.

napi 2,5-3 kiló kaját ettem, kenyeret, kolbászt, sajtot, effélét. az egész előtt 115 kiló voltam, a hónap végére ez 101re lement.
süti beállítások módosítása