MedIQ

Az nem vita tárgya, mennyire különbözik a magyar egészségügy például az amerikaitól. Elég megemlíteni, hogy Kevin, MD, a világhírű orvosi blogger tippeket adott, hogyan lehet napi akár 30 beteggel is megbírkózni. Amikor megemlítettem, hogy személyesen ismerek magyar háziorvost, akinek van, hogy napi 60-70 betege van, el sem akarták hinni.

Nade ebben a posztban nem a jól ismert webes eszközök jótékony hatását szeretném taglalni, hanem H. Ryan Kazemi példáját bemutatni, aki egyszerű alapelvekkel éri el, hogy a gazdasági válság ellenére 18-20%-kal nő a bevétele.

Az alapelvei:

  • 3 perces szabály: A megbeszélt időpont után 3 percnél tovább egyetlen betegét sem váratja meg.
  • Azonnali válasz: A többi kezelőorvosát is értesíti, hogyan halad a kezelése betegének.
  • Vészhelyzet: A sürgős ellátást igénylő pácienseket késlekedés nélkül megvizsgálja.
  • 5 perces szabály: A munkaidőn kívül is akár orvos, akár páciens keresi, 5 percen belül visszahívja.
  • Aznapos szabály: Minden megkeresésre, e-mailre, telefonra még aznap válaszol.

Nem kellenek ide online eszközök, vagy orvosi ketyerék, csak megfelelő hozzáállás.

A bejegyzés trackback címe:

https://mediq.blog.hu/api/trackback/id/tr3867846

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nita · http://freeyourmind.blog.hu 2009.01.09. 18:54:43

Elvben mindenki így dolgozik, de gyakorlatban sajnos nem működik. Kíváncsi lennék, mekkora a napi betegforgalma...

Kösz jól vagyok! Ne tessék aggódni! · http://tudtad.blog.hu 2009.01.09. 18:58:26

mindenkinek így kellene melózni. nem itt tartanánk.

OkoskaTo:rp 2009.01.09. 19:05:44

Amíg itthon az "időpont" azt jelenti, hogy aznap egyáltalán végigállhatom a többórás sort, míg "időpont" nélkül elhajtanak a nem beutalós rendelésről...

Chalabre (törölt) 2009.01.09. 19:31:07

Nekem kicsit elméleti szagú és nem gyakorlatias. Mintha nem embereket kezelne, hanem gépeket. Vagy egyszerűen nem pontosan fogalmazott, amelyet viszont egy orvostól elvárnék.

"3 perces szabály: A megbeszélt időpont után 3 percnél tovább egyetlen betegét sem váratja meg."

Egyetlen betegét sem? Mi van, ha az előző beteg kissé komplikáltabb eset, mint általában amennyi időt jósolt, számolt neki? Hazaküldi a következő beteg miatt vagy tisztességesen kivizsgálja? Vagy mi van, ha az előző betege eleve késve érkezett és nagy elnézés kérések közepette dugóra, rosszullétre stb hivatkozva csúszik a vizsgálat kezdete, ezáltal az egész menetrend?

"Azonnali válasz: A többi kezelőorvosát is értesíti, hogyan halad a kezelése betegének."

Valószínűleg munkaidőn kívül vagy valóban nagyon kényelmesen szabta az egy betegre szánt időt és ez is belefér és még a kávészünet is, meg... és akkor máris nem gazdaságosan használta ki az idejét.

"Vészhelyzet: A sürgős ellátást igénylő pácienseket késlekedés nélkül megvizsgálja."

Ez csak természetes. De akkor máris borul az előre tervezett időrendje ezáltal. Biztos, hogy ezen pont nem mond ellent az elsőnek? Biztos, hogy "a megbeszélt időpont után 3 percnél tovább egyetlen betegét sem váratja meg" szolgáltatás ilyeténképpen fennállhat. Vészhelyzeteket soha nem lehet előre kalkulálni.

"5 perces szabály: A munkaidőn kívül is akár orvos, akár páciens keresi, 5 percen belül visszahívja."

Munkaidőn kívül is? És azon belül is? Akkor vagy megint borul a menetrend és az első szabály, vagy tényleg nagy tartalékidőkkel, kényelmesen tervezett, de azzal meg nem növeli a bevételt, miközben pont erről szólna az egész.

"Aznapos szabály: Minden megkeresésre, e-mailre, telefonra még aznap válaszol."

Munkaidőn kívül vagy azon belül?

Nem logikus.

Amit Ő pontokba szedett, abból nekem inkább az jön le, hogy némi feladat átcsoportosítással és ezáltal munkaidőn kívüli munkával (vagyis túlórával) lehet növelni a bevételt.

NemesekErnyo 2009.01.09. 19:53:17

Hehh! Fordítsuk csak le ezt egy gyakorlati példára, egy igazi háziorvosi praxisra: hiába rendel időpontra, ha azon kívül beesik 15-20 akut beteg. Azt ugye mégse lehet elvárni, hogy előre tudjuk, mikor leszünk betegek!? Hogyan fér bele a tervezett időbe a váratlan beteg ellátása? És mi van akkor, ha döntésképtelen az orvos, mert adott betegnek nincs készen a laborlelete (netán elveszett,van ilyen), vagy elfelejtette elhozni magával az egyéb leleteket, nem tudja a gyógyszereit, et cetera, sorolhatnánk. Nem mindenki tud pontosan, precízen referálni, és mi van, hogy pont akkor jön bele az érdemi anamnézismesélésbe, amikor lejár az ideje. Ismerek egy pszichiátert, aki homokórával dolgozik. Ha lejárt, tök mindegy, hol tart a páciens, ki van dobva.
Csinálja meg ezt Magyarországon!

miszisz 2009.01.09. 19:54:33

Otthon régen voltam orvosnál nem tudom hogy megy, de az US-ban szinte soha nem az orvos kezd el veled foglalkozni hanem az ápoló. Kikérdez, felir, vérnyomás mérés, súly, stb.... majd várakozol a dokira egyedül egy vizsgálóban, ha már a nővér végzett veled. Ezt el tudom képzelni hogy elkezdik 3 percen belül. És az már egy jó érzés, mert már "bennt" vagy. van hogy még 1o perc kell a dokinak hogy jöjjön, de addigra már tudja is nagyjából hogy mire számitson a betegnél.

Szerintem igy hihető a dolog!

miszisz 2009.01.09. 20:00:13

@NemesekErnyo:
Labor és a többi leletet itt nem adják ki a betegnek. Igy nem kell magaval vinnie hanem minden a dokinal van. Szoval olyan nem nagyon lehet hogy a doki nem elég felkészult mert ilyen dolgok hiányoznak. A labor a dokinak küldi a dolgokat egyből, a beteg nem is látja. Hogy ez jó vagy rossz, más kérdés.

Mellesleg sok akkut esetre nincs idő itt. Akkor is fel kell hivni a dokit ha akkut vagy és időpotot kérni, aznapra, ha van, ha nincs máshoz irányit. Olyan nem igen van hogy csak beesel, mert te beteg vagy.

2009.01.09. 20:51:49

miszisznek igaza van. Egy orvos ezeket csak jó segítséggel udja betartani. Bárcsak lenne annyi jövedelme egy praxisnak, hogy több segítséget is lehetne alkalmazni. Külföldön élve, a kinti háziorvosunkhoz kaptunk időpontot, beesett valami hangos és komplikált beteg, simán volt csúszás. Sok logisztikai dolgot lehetne javítnai itthon is ami nem kerül pénzbe, de a gyakorlatban azt látom hogy sokmindenhez azért kell pénz is. Kincs ami nincs...

2009.01.09. 21:22:52

Ez igen. Ha tényleg be tudja tartani, akkor minden elismerésem, bár ha sokáig folytatja, néhány év után elég szépen bele lehet őrülni, főleg napi 60-70 beteges tempó mellett.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2009.01.09. 22:43:11


Szerintem a poszt lényege nem feltétlen a kivétel nélküli, minden másodpercet megszámlálunk dologról szól. Fenéket! Ha valakinek leáll a szíve a váróteremben, akkor felborul a 3perces szabály természetesen. A lényeg, hogy ez az orvos létrehozott egy rutinmenetrendet, amihez tartja magát, amennyire lehetséges. Vannak olyan orvosok, akik nagyobbat szusszannak, akkoris, ha tele van a váróterem. vagy elbeszélgeti a mamikával az időt, mikor már öt perce másik ember lehetne bent. Szerintem ez erről szól.

Nekem jó háziorvosom van(ismerős), de nincs jó véleményem úgy általában a háziorvosokról. Nem alaptalanul. Nem akarok politikát belevinni a dologba, de emlékezhetünk, vizitdíj után "megcsappant" a betegek száma.
De ez a legtöbb orvost nem zavarja(van akit igen) hogy gyakorlatilag pofázni mennek be hozzájuk sokan.

uff.

következtetés: a fent említett orvos hisz a letett esküjében, és a betegekért dolgozik.

mellégág: ma már az internet világában élünk. Én azt furcsállom, hogy nem terjedtek el még a webes felületű rendelések. Tudom, erre azt mondják, hogy mert látnia is kell az orvosnak..
én erre meg azt mondom, hogy az orvos a nagyapámat még akkor is vitaminhiánnyal kezelte, mikor már biciklizni se tudott(leukémiában halt meg).

Influenzára chaten, mailben felírja az antibiotikumot, (egy kódszám) ezzel apuka elmegy a gyógyszertárba is megveszi. Ha rosszabb az állapota ezekután az embernek, akkor orvos személyesen és Dr House majd megmondja, hogy emberünknek nem influenzája, hanem a ritka banánbetegsége van, ami azt jelenti, ha ezekután a beteg meglát egy banánt, akkor meghal. De torokfájás, láz, nátha, ezekre a tünetekre az orvos személyesen is ezt a gyógyszert írta volna föl elsőre.

bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2009.01.09. 23:10:49

Hehe

Megkérdeztem jóanyámat. Tegnap kardiológiai szakrendelésen 9 óra alatt:

- 43 beteg, ebből:
- 6 terhelés
- 25 szívultrang.
- 4 holter fel, 4 holter kiértékelése
- 12 EKG.
- 3 vérnyomásmonitor.

És véletlenül tudom, hogy az egyik legjobb statjai vannak országosan.

Küldd el a csodadoktornak :D

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2009.01.10. 01:02:38

Próbálj meg itt, Mo-n is, a nevetségesen alacsony, többletmunkával is csak egy bizonyos határig emelhető (l. volumenkorlát) OEP-bevételek mellett megcsinálni egy ilyen rendszert, és majd rájössz.
Nem tartozom azok közé, akik a változatlanság mellett érvelnek, rengeteg javítani való van a rendszeren, de ez a poszt azt sugallja, hogy csak akarat kérdése.
Persze az a vicc az egészben, hogy bizonyos értelemben tényleg így van. Ha nem lenne egy csomó orvos, ápoló stb., aki akaratból (ne adj isten, szívből) dolgozna, már rég összedőlt volna a magyar egészségügy.

Rókakígyó 2009.01.10. 01:04:27

Látom, hogy sokan értetlenkednek a munkameneten. Én is igyekszem így intézni a munkámat, bár nem vagyok orvos.
Az hogy ez nem mindig tartható az 100%, de kis gyakorlattal és főleg úgy, hogy az ügyfél és a páciens is tisztában van ezzel az ügymenettel, szerintem ez kíválóan tud működni.
Ebből csak annyi derül ki, hogyha valóban látszik, hogy ezen elvek szerint megy a munka, akkor a páciens akkor is türelmes, ha adott pillanatban nem 5, hanem 10 percet kell mondjuk egy visszahívásra várni.

Mivel igyekszem én is hasonlóan dolgozni, tapasztalatból mondhatom, hogy az ügyfelek általában szörnyen elégedettek a rendszerrel.
Képzeljétek, hogy hasonló ügymenetet kellene tartani a hivataloknak vagy mondjuk a bíróságnak, rendőrségnek stb.:)

dshk 2009.01.10. 02:50:14

"szörnyen elégedettek" :)

mnmnbkhj 2009.01.10. 06:32:15

Szép meg jó, de MO-n sose lesz ez így, ott első a pénz nem a beteg.

a_tom 2009.01.10. 08:33:00

El tudom képzelni a magánéletét:
- Oh Ryan, egy kis romantikára vágyom!
- OK asszony, van 5 perced, óra indul!
:D

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2009.01.11. 01:16:09

Ja, most látom, ez egy szájsebész, ami azt jelenti, hogy egy-egy vizsgálat (nem azonos a műtét utáni kontrollal!) alig kell pár percnél többet igénybe vegyen. Ennél pl. a kardiológiai vizsgálat jóval időigényesebb. A másik az, hogy több beosztottja van, ami Mo-n már egy szájsebészeti magánpraxisnál sem könnyen képzelhető el. Szóval nem lehet egy az egyben összevetni a magyar orvosokkal.

tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2009.01.11. 02:47:12

valóban eléggé elméleti a poszt, viszont az meg valóban igaz, ha legalább csak törekszik ilyesmikre pár orvos, az már jó. az sem baj, ha sosem éri el egyiket sem, de legalább ne legyen 20 perc egy torokgyulladásos háziorvosi eset.

drumlin · http://szinhaz.blog.hu 2009.01.13. 10:14:15

@bazalttufa: igazából tényleg az elv számít, ahogy a többiek írják. illetve az hozzáállás, ezt mondjuk nem csak az orvosi rendelőkben lehetne bevezetni...

süti beállítások módosítása