MedIQ

Vegyünk egy átlag klinikát, ahol egynél több orvos rendel egyszerre. Valljuk be, nagyon nehéz átlátni az adminisztrációnak, mikor ki merre megy és melyik orvos éppen hány betegnél tart, miközben a várakozási idő egyre csak nő. Az amerikai Southeast Health Center klinikán a Google Docs-on keresztül megosztott dokumentummal orvosolják a problémát.

Látható, hogy melyik orvoshoz mikorra van beírva beteg és éppen van-e bent nála valaki. Színnel jelölik, ha a beteg késik, már a vizsgálóban van, vagy már el is hagyta a részleget. Párhuzamosan lehet szerkeszteni, nem gabalyodik össze senki és minden verzió automatikusan mentődik, azaz könnyű visszakeresni is az információt.

Hogy ez hatalmas ugrás egy klinikai teamnek?

Egyrészt ingyen van, másrészt mindenki számára elérhető, nem kell feltelepíteni semmit, percek alatt el lehet sajátítani a szerkesztés alapelveit (Word-höz teljesen hasonló). Egy böngésző kell és az akarat, hogy gyorsabbá, hatékonyabbá tegyük a klinikát mind a betegek, mind a személyzet számára. Meg is lehet tekinteni.

Beszélhetünk mi itt évekig a web 2.0 potenciális előnyeiről az orvoslásban, de az ilyen példák nélkül csak üres szavakat zengünk. Kudos a Southeast Health Center-nek!

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://mediq.blog.hu/api/trackback/id/tr441787844

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Válasz 4. rész: Az írott források: 2010.02.26. 16:06:58

1. rész Az írott forrásokkal talán a legegyszerűbb a helyzet, szinte ugyanolyan egyértelmű, mint a szóbeli hagyomány, néprajz esetében. Minden egyes középkori magyar és nemzetközi krónika, levél, feljegyzés, ima, stb. kivétel nélkül szkít...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drBabai 2010.02.24. 21:13:47

Ez négy orvosnál még OK, de kíváncsi vagyok 30 orvost tizenegynéhány rendelőben hogyan kezel le...
Egyébiránt létezik olyan rendszer itthon is, ami ezt tudja, és online bejelenktezéssel is összekombinálható.. Igaz, nem ingyenes

drHorváthTamás · http://drhorvathtamas.com/ 2010.02.24. 22:27:19

Mi is egy csomó mindenre a docsot használjuk az ENT House-ban, betegelőjegyzésre is. Full egyszerű, mindenhonnan elérhető. Egyébként magyar egyetemi klinika is használja, szinte kórlap helyett. Hogy ISO-e, azt nem tudom.

Hijaszu 2010.02.24. 23:07:06

Zseniális :) Az egészségügyi adataimat a Googlera bízzák? Ez azért megérdemelne egy adatvédelmi vizsgálatot...

Gombóc_Artúr · http://zsirverseny.blog.hu 2010.02.24. 23:10:59

Van google calendar is, amin ugyanez a feladat könnyebben megoldható, és még sms-t is küld ha szükséges...

Lépes Elek 2010.02.24. 23:12:13

@drBabai: "Igaz, nem ingyenes"

Miert, a gyogyitas az? Miert is merul fel altalaban az informatikai megoldasoknal azok ingyenessege?

full mindegy 2010.02.24. 23:15:33

Az elv korrekt. Ebben az országban ugyanakkor esélytelennek látom még egy ideig az ehhez hasonló ötletek bevezetését.
Ja és ha már itt vagyok : gratulálok!.. Ha jól rémlik nyertetek vmi komolyat a bloggal :)

drHorváthTamás · http://drhorvathtamas.com/ 2010.02.24. 23:32:33

@Hijaszu: Igazad van, de szerintem relatíve könnyen áthidalható ez a probléma. Gondolom a betegek kódolva vannak. Az nem sokat árul el senkiről, hogy esetleg utólag kiderül, hogy a 3-as kórterem 1-es ágyon fekvő betegének tüdőgyulladása volt.

kn2009 2010.02.24. 23:42:26

Áh, ez Magyarországnak túl 21. századi megoldás... Nem elég bonyolult, nem elég drága stb.

b.m.v. 2010.02.24. 23:45:27

Ez inkább félelmetes mint előremutató.
Egy intranetes rendszerhez is csak egy böngésző kell, és kevésbé problémás. Azért milyen poén lehet amikor mondjuk átmeneti probléma van a gerinchálózattal, vagy épp a googlival és hopp semmi nem elérhető.
És akkor még ott vannak a már említett adatvédelmi problémák is. És ha mindenki csak kódolva szerepel, akkor meg mi értelme van? Ugyanott vagyunk, hogy kell egy másik rendszer a beteg személyes adatainak a kezelésére. Azaz egy normális rendszer helyett használunk két fél megoldást.

zala 2010.02.25. 00:07:21

@b.m.v.: szerintem nálad a pont.

Abban is, hogy inkább félelmetes. A publikus szolgáltatásaik alapján előbb tudhatunk a járványveszélyről, mint az epidemológiai kp.
Ilyenek ezek az usa - bár gondolom ez országfüggetlen - stratégiai fontosságú vállalatok: megosztják azokat az információkat, amikből hasznot lehet húzni, hát csak tömjük őket velük. főleg ha még spórolunk is három forint húsz fillért egy hazai szoftverfejlesztő vállalkozáson.

Aadaam 2010.02.25. 00:33:39

Jajj... ilyet ne csinaljunk.

Ha nincs internet (akar a korhazban, akar valahol a korhaz es a google kozt), akkor nincs betegfelvetel?

OpenOffice is ingyen van, a verziozast is meg lehet oldani (MS Office 2k3 es felfele egyebkent alapbol verziozik, lehet, kell hzoza egy pipa)

A regi google policy az volt, hogy automatizalva fenntartas nelkul, manualisan pedig 'fenntartja maganak a jogot' hogy barmikor belenezzenek az adataidba. Ez most talan valtozott, legalabbis a mostani privacy policy mast ir.

8.3 A Google erre irányuló kötelezettség vállalása nélkül fenntartja a jogot, hogy bármilyen Szolgáltatás tekintetében előszűrje, ellenőrizze, megjelölje, kiszűrje, módosítsa, visszatartsa vagy kitörölje a Tartalmat vagy annak egy részét

(www.google.com/accounts/TOS?hl=hu )

Aki ismer, az tudja, hogy epp excelben vezetek projektet meglehetosen hasonlo fapados modszerekkel, mert a csapatomnak nem volt ideje megirni egyelore a szoftvert (ami persze vicces, hisz szoftverirassal foglalkozunk, csak epp azt fizetik, ezt meg nem)

De a verziokezelest a helyi SVN szerverre bizom, a fajl pedig nem kerulhet illetektelenek kezebe komolyabb betores nelkul.

Szoval rendelkezem minden olyan eszkozzel, mint ez a korhaz, csak epp azok hatranyaival nem.

Ertem en, hogy szegeny ember vizzel foz, de akkor ez a viz legyen mar az Access, vagy az 'igazi' excel... Vagy barmi, ami erre (is) van.

Bambano 2010.02.25. 00:46:09

kár, hogy ezt a marhaságot nem felejtetted el, mielőtt leírtad...
gugliba orvosi adatokat írni az minősített ökörség

Bambano 2010.02.25. 01:02:11

@full mindegy: vannak önkormányzati okmányirodák, ahol ezt tisztességesen megoldották. Na nem sok...
de nem csináltak belőle adatvédelmi fekete lyukat, működik.

a guglira csak azt bízd, amit ki akarsz hirdetni.

@Aadaam: projektet ms projektben vagy openproject-ben managelnek mifelénk...

Chapell 2010.02.25. 01:10:03

@Bambano: "a guglira csak azt bízd, amit ki akarsz hirdetni."

Ez komplett baromság, már megbocsáss.

Bambano 2010.02.25. 02:14:10

@Chapell: megbocsátó fajta vagyok, ettől még személyes adat nem mehet fel a guglira az érintett előzetes beleegyezése nélkül.
és amilyen idióta az átlagember, szerintem a beleegyezése után se...

tenegri 2010.02.25. 06:26:21

Na, ez egy abszolút pistike módszer. Amint egynél több ember hozzáférhet és módosíthatja, tkp. garantált, hogy szanaszét fogják borogatni. Ilyenre célszoftver való, ami csak azt, csak annak és csak úgy engedélyez, amit, akinek és ahogyan szabad, s nem hagyja, hogy bármelyik felhasználó szándékosan vagy véletlenül tönkretehesse az egészet. Soha nem lehet felhasználókra bízni egy nyilvántartásnál, hogy mit hova írnak, hogyan jelölnek, stb. - csak a szoftver által biztosított lehetőségeken és kereteken belül szabad ténykedni. Az nem módszer, hogy leírom papírra mindenkinek, hogy melyik cellába írja a milyen adatot és milyen színnel kell jelölni a micsodát, aztán tanulja meg és el ne térjen tőle (noha megteheti, mert a Google Docs nem korlátozza ezen a téren semmiben), mert irgum-burgum. Szép is lenne, ha pl. az APEH is Excel táblákban vagy Google Docs táblázatokban tartaná az adózók adatait és az ügyintézők azt és oda irogatnának, amit és ahova kedvük szottyan... Ezt a módszert nem szakember, hanem egy laikus pistike találta ki, akinek elképzelése sincs egy ilyen célú szoftver követelményeiről. Az ilyesmi kicsiben, "otthoni" körülmények közt működhet, nagyban és "ipari" körülmények közt használhatatlan, sőt veszélyes. És az adatvédelem itt még csak egy további kérdés.

ééjjéé · http://eletjaradek.freebase.hu 2010.02.25. 06:40:08

Akkor már inkább a Calendar! Az pont erra való!

lyesmith 2010.02.25. 07:01:46

@tenegri : A google docs ban is lehet készíteni templateket.

Ha Washington DC kormányzatának (380000 alkalamazott) és LA kormányzatának (30000 alkalmazott) megfelel akkor alig ha lehet Magyarországon olyan cég aminek nem.

gezabá (törölt) 2010.02.25. 07:11:26

khm, nyilván a docot szerkeszteni csak az illetékesek fogják, aki megkapja rá a jogot, az érdeklődők pedig tanulmányozhatják... megosztás és nyilvánossá tétel funkciók, vagy mi. van itt olyan, aki használta már a gdoc-ot?

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2010.02.25. 07:52:35

@gezabá: Van! Már a béta verzió óta. (amikor még writley.com volt a neve) Segítségével kb 20-an tudtunk egy többlapos táblából álló üzleti tervet összerakni, akár otthonról is. Ma pedig ügyfeleink oda kapják az őket érintő doksikat.

Lépes Elek 2010.02.25. 08:07:43

Aki barmilyen uzemszeru, ipari, profi szolgaltatashoz (gyakorlatilag barmilyen vallalkozas) egyeb ingyenes (google, freemail, free tarhelyek stb.)megletetol teszi fuggove a sajatjat, az megerdemli, amit kap, ha egyszercsak lekapcsoljak valahol a szerverteremben az aramot es semmilyen felelosseggel nem kell elszamolniuk.

Olcso hus, csak tessek, tessek!

kino 2010.02.25. 08:41:16

szerintem ez egy lehetőség, butaság nem élni vele, csak azért, mert ingyenes és ez néhány embernek büdös.

a magyar fejlesztésű, bloatware, buggyűjtemény orvosi szoftverekhez meg sajnos volt már szerencsém közelről. meg a vendor-lock-inhez, amit kapsz hozzájuk, "igaz, nem ingyen"

drHorváthTamás · http://drhorvathtamas.com/ 2010.02.25. 09:09:26

Nyilván nem lehet és szabad mindent megoldani a google-lal. De aki zsigerből elveti a fentieket, az nem dolgozott az egészségügyben.
Eleve legalább kétfelé KELL dokumentálni, kötelező papír alapon is vezetni mindent. Tehát nincs olyan, hogy a szerver lekapcsolása után elkezdenek meghalni a betegek, mert nem tudjuk, mi van velük. Ráadásul ha lekapcsolják a szervert, akkor a kórházi szoftver is meghal, nemcsak a docs.
Másrészt minden kórházi szoftvert egyszerre x ember használ, tehát az sem érv, hogy a docs-ot jobban össze lehet kutyulni.
Harmadrészt pl. sokszor én is csak azt tudom, hogy a 3-as 1-es néninek magas volt reggel a vércukra, de általában a nevét sem tudom fejből, nemhogy a TAJ számát, vagy egyéb paraméterét. Emiatt a docs-nak sem kell tudnia, a személyiségi jogok nem sérülnek.

A google szerintem tud egy csomó mindent, ami kiegészítheti a sokszor nehézkes original kórházi szoftvereket.

drHorváthTamás · http://drhorvathtamas.com/ 2010.02.25. 09:18:10

A lényeget el is felejtettem leírni: amit Berci ír a posztjában, és amire mi is használjuk, az csak egy kiegészítő dolog az egészségügyi számítógépes adminisztrációban. Ami ha éppen nem működik, akkor sem történik semmi, és egy db személyhez köthető egészségügyi adatot sem tartalmaz.

Vietnamibalzsam 2010.02.25. 09:20:23

Érdekes a téma, tanácsadóként rendszeresen belefutok hasonló vitákba (üzleti szférában).
Minden eszköz amit javasoltok valóban megoldaná a feladatot, de nulladik lépésként a FOLYAMATOT kell végiggondolni a BETEG (ügyfél) szemszögéből - tényleg szükséges minden lépés v. tevékenység? Ha fizetnie kellene a betegnek az adott tevékenységért, hajlandó lenne?
A jelenlegi kórházi "folyamataink" csak és kizárólag megörököltek, egy szűk réteg érdekeit szolgálták 20-40 éven át.
Talán ezen kellene először változtatni.

Egy példa: Amíg minden beteget berendelnek egy időpontra, nem nagyon beszélhetünk Just-in-time -ról, folyamatszintezésről, veszteségek eltávolításáról. Igaz, hogy senkinek nem jó, de így szoktuk meg, 20 éve ez a szabály...

A kórházi hatékonyságjavító projektek nálunk sorra elbuktak, erről széles az irodalom. Ez nem csoda, hiszen nem érdekeltek az ott dolgozók abban, hogy jobb minőségű szolgáltatást adjanak. Magánklinikákon inkább látok erre lehetőséget, de ők max. a józan ész szintjéig racionalizálnak (már ez is jóval több, mint az állami intézményekben)

Összefoglalva: - motiváció - folyamatok - gyökérokok - változás

Ha ezek mind megvannak, kitalálhatjuk, hogy kivel fejlesztetünk alkalmazást az új folyamatra.

Remélem nem tartottam fel senkit:)

zila 2010.02.25. 09:22:11

@Lépes Elek: A Google Apps SLA-ja egészen szép, nem tudom olvastad-e?
www.google.com/apps/intl/en/terms/sla.html

Ha akarsz fizethetsz is érte, és Gears-szel offline is használhatod a cuccokat akkor, amikor elmegy az Internet...

Nálunk gazdagabb országok nem félnek spórolni mindenhol ahol tudnak (miközben fejlettebb technológiát használnak, nem lemondanak dolgokról, hogy spóroljanak!), de mi csak sírunk, hogy nincs pénz semmire, miközben két kézzel szórjuk a pénzt.

Sixx! Anyádat is lenyuggerezed? 2010.02.25. 09:30:24

google docs. EÜ intézményben. Hát öregem... téged eddig normális embernek tartottalak, most nagyot zuhantál a szememben. Nagyon nem szeretném, ha bármiféle személyes adatom harmadik személy (ezesetben a google) kezébe kerülne. Márpedig ha valahol elkezdik használni ezt a szolgáltatást, ott jó eséllyel ez fog történni, ha nem is rögtön. :(

Advocatus_Diaboli 2010.02.25. 09:36:52

@Hijaszu: Adatvédelmi szempontból semmivel nem roszabb a Google, mint a többi rendzser-. Az adatvédelem meg nem elsősorban a rendszeren, ahn em az emebren műlik. Amíg a legtöbb ember 123456 és hasonl könnyen kitalálható jelszót ahzsnál, addig teljesne mindegy, milyen szuperbiztonságos rendszert használsz, mert az ember a leggyengébb láncszem.

Egyébként a legtöbb asztali gépen levő rendszer sokkal könnyebben feltörhető, míg a Google.

Ja és az nem zavar adatvédelmi szempontból, hogy a Beülgyminiszrétium különböző cégeknek eldaj a laksímed, telefonszámaid és egyéb adataid? ;-)

genetikus 2010.02.25. 09:42:06

Én vállalatirányítási rendszerekkel foglalkozom, ami tök jó, de itt páran ezt a megoldást szerintem félreértitek... ez nem egy integrált rendszer, nem egy business critical komponens, nem orvosi adatcserére szolgál. Ez egyszerűen azt a naptárat helyettesíti, ami eddig a recepciós asztalán volt, és amibe sorkiemelő filccel jelölgette, hogy egyik-másik dokihoz az előre, időre bejelentkezett betegek jöttek, mikor jöttek, bent vannak-e. Ennyi, erre sem jobb megoldás nem kell, sem az adatok miatt nem kell parázni, mert aki már össze tudja rakni hogy a 10 helyett 10:15-re, dr. Rosshoz érkező beteg, akit a 2-esben kezeltek, annak sokkal komolyabb infók már birtokában vannak. Ez csak annyival jobb a fizikai naptárnál, hogy nem kell hozzá odamászni kb (ha nem lenne már mindenütt számítógép, szóba sem kerülne hogy emiatt egy akár egy 486-ost megvegyenek), ennyit ér, ingyen ez egy win szerintem

genetikus 2010.02.25. 09:47:47

@Advocatus_Diaboli: kb egyetértek, adatvédelmi szempontból sajnos fizikailag sebezhetőek sokszor a rendszerek, alulfizetett rendszergazdák itt-ott, nehéz kérdés, de nem egyértelműen a google a rosszabb

a másik a rendelkezésre-állás, alapvetően ha net kell hogy elérd a vállalati szervert, akkor elég csak a google vs. saját rendszer rendelkezésre-állását tekinteni. Magyarországi rendszereket figyelembe véve a google nyerhet, mert bár lehet van egy két stabilabb rendszer, de mennyi olyan van ami nemhogy nem ötkilences, hanem inkább a 95% körül mozog...

KindlerMedical · http://kindlermedical.blogspot.com/ 2010.02.25. 09:49:17

Határozottan izgalmas a téma.

Mondjuk, mi, mint pszichológiai rendelő, olyan diszkréciós szabályzattal dolgozunk, amit még a svájci bankok is megirigyelhetnének, de azért, nem vetjük el a web2.0-ás lehetőségeket.

Ahogy olvasgattam a hozzászólásokat, nem is a lehetőséggel, meg a docsszal van itt problémája az embereknek, hanem a google adatkezeléshez való viszonyával.

Azt hiszem, ha a google diszkrétebb lenne és a profi, szigorú adatvédelemről lenne híres, más lenne a leányzó fekvése.

Ettől eltekintve, szerintem, az ötlet határozottan nem rossz.

Üdv, Réka

KindlerMedical · http://kindlermedical.blogspot.com/ 2010.02.25. 09:50:24

@Advocatus_Diaboli: Csak addig, míg erről másként nem nyilatkozol:) Le lehet tiltani. R.

tenegri 2010.02.25. 10:03:03

@lyesmith: Akkor légyszíves fejtsd ki, hogy a Google Docs sablonjaival milyen megkötéseket is tudsz érvényesíteni az adott dokumentum szerkesztésére vonatkozóan. Nos, semmilyet.

@genetikus: Kicsiben működhet, ezt én írtam is - nagyban nem. Amíg egy titkárnő írogat bele 5 orvosnak (vagy bárkinek), addig kézben lehet tartani, aztán elszáll az egész. Ez - pontosan ahogy írtad - a papírnaptár vagy kockás füzet színvonal. De a poszt ezt homályban hagyja, s eleve azt sugallja, hogy úgy általában egy kórház adminisztrációját meg lehetne oldani Google Docs-szal, de legalábbis nagymértékben alkalmazható lenne benne feladatok megoldására, ami nyilvánvalóan nem igaz.

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2010.02.25. 10:31:32

Csak hogy mindenkinek nyilvánvaló legyen, miről szól a bejegyzés, merthogy nem egészségügyi adatok megosztásáról. Semmilyen név, adat nem kerül be a dokumentumba, csak az, van-e éppen beteg az orvosnál vagy várakozik.

Trollkodást kéretik mellőzni.

lyesmith 2010.02.25. 10:31:40

@tenegri : View-only-ra állítod a spreadsheetet és készítesz egy "custom-form"-ot adatbevitelhez.

Ez a fentebb említett klinikai példában tökéletesen működik és leegyszerűsíti az adatbevitelt az orvosokban/nővéreknek.

A spreadsheeten pedig csak az összesített adatok láthatóak.

lyesmith 2010.02.25. 10:42:20

Ami azt illeti nagyon egyszerű GDocs-al összehozni egy olyan rendszert amelyben amikor a beteg megérkezik és távozik az orvos kitölt egy formot (név, TAJ-szám, felírt recept) és minden adat ( érkezés távozás ideje , medical history, felírt gyógyszerek) tárolódik gdocs-ban, publikusan azonban csak az látható hogy orvos szabad e vagy fogglalt.

Az pedig hogy a GDocs nem biztonságos nevetséges.

kg_kilo 2010.02.25. 13:13:34

@genetikus: szerintem 'genetikus' ertette meg legjobban, mire valo ez. Senki nem akar szemelyes adatot publikalni, ez csak egy foglaltsag-jelzo rendszer, 10 perc alatt osszedobva. Es igen, mukodhet, csak a befogadokeszseg kell hozza.
Na ez az, ami hianyozni szokott...

tenegri 2010.02.25. 13:59:36

@lyesmith: Az űrlapokkal valóban megoldható sok minden, jogos az észrevételed, igazad van. Az itt szereplő táblázat mindenesetre nem használja - kár.

nita · http://freeyourmind.blog.hu 2010.02.25. 18:54:53

Egy nagy betegforgalmú intézetben (klinikán) ennek nincs semmi értelme. Aki akar, az jön előjegyzés nélkül is és az időpontozás, a millió egyéb teendő mellett pedig végképp nem követhető.

Viszont magánrendelőkben, ahol egyszerre többen is rendelnek nem rossz ötlet.

Rusdie 2010.02.25. 22:21:06

Egen, szóval itt a lényeg, hogy aki sok helyen, sok beteget lát el, annak a GDocs sem megoldás - oda bizony célszoftver kell. Már egy városi kórházi szint sem sima groupwork, annál sokkal több...
S lassan elvárás lesz, hogy az ügyfél is tudjon a weben időpontot foglalni (mint a repülőkre, mozikba), és ez szintén nem GDocs.
És tényleg csak ezt követően jöhetnek az adatvédelmi kérdések, melyek szintén számosak.

meronem 2010.02.26. 02:06:02

Nem értem ezt a nagy Google-mániát. Miért kell a Google akárhol lévő szerverein tárolni a dokumentumot, könyörgöm? Kis barkácsolással ill. hozzáértéssel a helyi intézeti hálózaton egy megosztott dokisval ugyanezt el lehet(ne) érni.
Tudom, felhő 2.1 zsírkirály, de akkor is nonszensz jellegű, hogy a szomszédos ambulancián lévő asszisztens beleír a 6000 km-re lévő dokumentumba, majd utána 2 perccel a 3 méterrel lévő orvos szintén megnyitja a 6000 km-re lévő doksit.

drHorváthTamás · http://drhorvathtamas.com/ 2010.02.26. 08:11:36

@meronem: Miért barkácsoljunk, hogy ha egyszer van készen egy rendszer, ráadásul ingyen? A vezetékhossz nem mindegy? Az asszisztensnőnk a docsba otthonról is tud írni, egy helyi hálózatban ez nem működne.

kino 2010.02.26. 08:46:43

egyébként nem tudom hányan próbáltátok ténylegesen a docs-ot, de a lényege az, hogy egy doksi egyszerre több embernél lehet megnyitva és mindannyian szerkeszthetik.
süti beállítások módosítása