MedIQ

Ha valaki először látja ennek a kutatásnak az eredményét, akár arra is gondolhatna, hogy az elhízás fertőző betegség és úgy terjed, mint bármely más fertőzés. A Framingham vizsgálat eredményeire alapozva kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az elhízás szociális hálókon keresztül terjed. Miért mondják ezt?

Ha valakinek elhízott ismerőse/barátja van, akkor 57%-kal nagyobb az esélye, hogy ő maga is elhízzon. Ha egy utód elhízik, akkor a testvérének az esélye erre 40%-kal növekszik meg. Házastársak esetén, ez 37%.

Ha pedig a baráti köröket tekintjük, az eredmény még meglepőbb: ha egy férfi barátja elhízik,  100%-kal nő az esélye, hogy ő maga is meg fog hízni. Furcsa, hogy a nők esetében ez csak 38%.

Animáció a folyamatról.



Kapcsolódó témák:

Köszönet Psychenova-nak a javításokért!

A bejegyzés trackback címe:

https://mediq.blog.hu/api/trackback/id/tr23127178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

psychenova · http://akciospotencial.blog.hu 2007.07.28. 20:51:40

Hohó, ez azért elég durva csúsztatás! Nem 100% az esélyed a cikk szerint, hogy elhízz, ha egy férfi barátod elhízott, hanem 100%-kal nő ez az esély. Messze nem ugyanaz! Ráadásul ez a 100%-os növekedés is óriási szórással jön ki (26-197%). A női barátok között kapott 38%-ról pedig elfelejted megemlíteni, hogy ez a szerzők szerint nem szignifikáns, vagyis a szintén hatalmas szórás miatt statisztikailag nem különbözik a nullától. Szép, szép, hogy felhívod az emberek figyelmét ilyen cikkekre, de a bulvárral azért vigyázni kell, könnyen belekeveredik a hálójába az ember.
Mellesleg nagyon érdekes, hogy egyetlen abszolút adatot sem említenek a cikkben, tehát azt sem tudhatjuk, hogy például ez a 100%-os növekedés férfiak között azt jelenti, hogy 30-ról 60%-ra növekszik az esélyed, hogy elhízz, vagy azt hogy 1-ről 2-re.

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.07.28. 22:07:33

Köszönet a javításokért, átírtam a 100%-ról szóló részt, mert teljesen jogos.

Annyit megjegyeznék, hogy nem lehet tisztem felülbírálni a szerzők cikkét. Ilyen esetekben aggregátorként működve irányítom tovább az olvasókat.

De tényleg jó, hogy legalább akad olvasó, aki teljesen végigolvasta az eredetit. :)

psychenova · http://akciospotencial.blog.hu 2007.07.28. 22:53:47

Berci,
dehogy nem lehet tiszted felülbírálni a szerzőket. Elvégre nem az égő csipkebokor mondta nekik tollba ezt a cikket. A tudomány egyik sarkköve éppenhogy a kételkedés. Neked pedig - mint az orvostudomány eredményeit széles, laikus körben terjesztő bloggernek - szerintem nemhogy jogod, de egyenesen kötelességed megrágni kicsit az infót, amit továbbadsz. Épp azért, mert akiknek továbbadod, azok már nem fognak sokat rágicsálni rajta. IMHO.

Egyébként régóta olvasom már a blogodat és szeretem, többek között azért, mert érdekesen, de ugyanakkor hitelesen számol be az újdonságokról. Ezért is vettem a bátorságot ehhez a kis kritikához, hogy ez így is maradjon ;)

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.07.29. 09:18:15

Értem én, csak ettől még azért szoktam eltekinteni, mert orvostanhallgatóként nem érzem korrektnek a dolgot, hogy kutatókat felülbíráljak. De ebben fejlődni kell, én is tudom.

Köszönöm a kritikát és a bíztatást is! :)

Balázs 2007.07.29. 10:11:43

Kicsit talán megtévesztő a cikk címe is, mert nem "hálókról", hanem hálóról van szó az eredetiben. Persze ez lehet szőrszállhasogatás is, de "közösségi hálók"-ról az embereknek inkább az iwiw, myspace stb. jut eszébe, holott ilyenről, web20ről az eredeti cikkben szó sincs.

Mivel hogy az elhízást életmód-változás előzi meg, szerintem nem csoda, hogy családi körben más is elkezd hízni.

Hogy az mennyire újdonság, hogy a hasonló emberek (stílus, érdeklődés és nem utolsósorban életmód), együtt barátkoznak, mindenki döntse el maga. :)

És szerintem nem ártott volna megemlítened, hogy ez Ámerika és nem feltétlenül ültethető át az európai, magyarországi viszonyokhoz.

De mindegy, bulvárnak azért jó cikket hoztál össze :) Bár felmerül benném a kérdés, hogy pl. egy (wannabe) tudósnak mennyire feladata az, hogy hírnevet szerezzen, mintsem hogy a tudományos életet, közösséget szolgálja munkájával, kutatásaival és arra törekedjen, hogy eredményei kerüljenek minél szélesebb körű felhasználásban? Egy bloggal nem-e saját publikációs felületét teremti meg, mert máshova nem tud(na) írni? És még lennének, de ez nem a megfelelő hely rá és amúgysem akarom, hogy esetlegesen úgy hasson, hogy az irigység, elégedetlenség szól belőlem.

Ezeket általános kérdésnek szántam, nem csak személyedet érintik és nem is célom bántani, sérteni téged vele. Természetesen más is válaszolhat rá :)

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.07.29. 10:34:31

Nézd, itt blogger vagyok. A tudományos munkámat egészen más vizeken végzem. Annak és ennek a blognak semmi köze egymáshoz. Vehetnénk külön is, de egy név alatt csinálom, mert szerintem csak az tekinthető megbízható bloggernek, aki valós névvel vállalja írásait (úgy értem orvosi/egészségügyi témában).

És ha már Ámerika, írtam a Sciencerollon ennél tízszer bulvárabb cikkeket is, mégsem kaptam soha egyetlen még csak hasonló kommentet sem. Ítt a Tiéd már a huszadik volt, kb. :)

Vegyük úgy, hogy a magyar olvasók érzékenyebbek, mint az átlag, de mindenesetre jó út ez affelé, hogy végleg elmenjen a kedvem az egésztől...

Azért lett közösségi háló, mert ez rá a legjobb fordítás. Az gondol a közösségi háló említésekor az iwiwre, aki web kettőn nevelkedett. Nemcsak azt jelenti, természetesen.

Értem én, hogy nem ellenem szántad megjegyzésedet, de mellettem sem. :)

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.07.29. 10:43:59

Mindig panaszkodok, hogy milyen kevés tematikus blog van kis hazánkban, pedig itt jönnek sorra a jobbnál jobb kommentek, vélemények.

Miért nem merül fel, hogy saját blogba kezdjetek? Tizenegynéhány orvosi/egészségügyi magyar blog van és még elférne vagy 50...

psychenova · http://akciospotencial.blog.hu 2007.07.29. 12:03:17

Balázs,
azért ez egy kicsit mégis úgy hatott, mintha az irígység szólna belőled (ld. wannabe).

A bloggal kapcsolatos kérdéseidet illetően: szerintem egy tudósnak igenis feladata, hogy hírnevet szerezzen, ha ezzel elősegíti, hogy - amint írod - az eredményei minél szélesebb körű felhasználásra kerüljenek. Ráadásul Berci még hallgató, ennélfogva nyilvánvalóan szűkösebbek a lehetőségei a klasszikus tudományos publikálásra. Amit viszont a blogjával tett a tudomány érdekében (hogy ilyen patetikusan fogalmazzak), az messze több, mint amit bármely más hasonló korú társa letett az asztalra. Sőt, jóval több annál is, mint amit sok - hosszú publikációs listával rendelkező, de idézettség nélküli - asztalfiók-tudós elért.
Az pedig szerintem evidens, hogy egy széles közönségnek készült blogon színesebben kell fogalmazni, hiszen be kell cibálni a közönséget, meg kell teremteni és fenn kell tartani az érdeklődését egy olyan téma iránt, amihez van ugyan affinitása, de mégsincs az érdeklődése középpontjában. És itt persze vigyázni kell, hogy ne lépjen túl az ember azon a vékony határmezsgyén, ami a népszerű tudományos ismeretterjesztést a bulvártól elválasztja.

A postot illetően pedig a címmel nekem semmi bajom nincs. A social network mint fogalom szerintem 100 éve már hogy létezik, de 70 egészen biztosan.

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.07.29. 13:19:47

Psychenova: Nagyon jól megragadtad a lényeget: be kell cibálni az olvasót, mert az emberek alapvetően nem igazán érdeklődnek az orvostudomány/genetika bugyrai iránt. Ha megfigyelitek, 2-3 érdekes (nevezzük bulvár) posztom után általában van egy komolyabb. A kisebb, érdekesebb posztokkal tartom itt az olvasót, hogy elolvassa a fontosat is, mely jóval nagyobb értéket közvetít, mint ezek.

Írhatnék én kizárólag fontos és tartalmas kutatásokról is, a kutya se olvasna... Ez van.

A vékony határmezsgye pedig, no igen, néha átléptem, tanultam is mindből.

b3ck · http://b3ck.net/ 2007.07.29. 15:30:54

Psychenovával nagyon egyet tudok érteni, szerintem is jól ragadja meg a lényeget, egy tematikus és ilyen komoly blogot nagyon nehéz fenntartani - főleg egy ilyen kis országban, ilyen kis nyelvterülettel rendelkezve.

Kellenek a bulvárjellegű írások is, szeretem azokat is. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy mindent elolvasok, de RSS-ből az izgisebbeket, illetve ami érdekel, azon átrágom magam.

Szóval amit mondani akarok: kritikát fogadd el, persze, de azért tudd, hogy mi jön irigységből és mi az, amit magadévá kell tenned. :)

(A wannabe-n mondjuk kissé csodálkoztam, elég oltás...)

Balázs 2007.07.29. 16:42:38

Hogy ketten is kiemeltétek, hogy a wannabe használatával mennyire erős voltam, utánanéztem, mert az az érzésem támadt, hogy rosszul használom. És ki is derült, hogy igen, mert negatív jelentése van. Holott én azt gondoltam, hogy olyan embert jelent aki az akar lenni, wannabe tudós - leendő tudós. De így már értem és ezért elnézést, de a többi dolgot fenttartom.

Hettie · http://www.hettie.nolblog.hu 2007.07.30. 00:52:59

"Értem én, csak ettől még azért szoktam eltekinteni, mert orvostanhallgatóként nem érzem korrektnek a dolgot, hogy kutatókat felülbíráljak. De ebben fejlődni kell, én is tudom."

Ez tok erdekes. En pszichologia hallgato vagyok Edinburghban es masodevtol kezdve az osszes cikk irasakor elvartak tulunk, hogy az irodalmat kritikusan mutassuk be. Sot, otost csak akkor lehet kapni, ha tenyleg felfedezunk egy metodikai vagy statisztikai hibat egy-egy felhasznalt cikkben. Persze tanara valogatja, de ha az ember jol epiti fel az erveit akkor nagyot lehet vele nyerni.

bright side 2007.07.30. 10:00:11

Mi az az RSS?

Miért jó, ha a népek olvassák a tud. ismeretterjesztő cikkeket különben?

És hogy lehet a sok blog között kiigazodni?

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.07.30. 10:19:32

Az RSS arra jó, hogy anélkül kövessük blogok, folyóiratok, weboldalak tartalmát, hogy ellátogatnánk oda. Ezzel rengeteg időt spórolunk és még kényelmes is. Egy felületen jutok hozzá minden fontos hírhez, cikkhez.

Azért jó, ha a népek olvassák a tud. ism.terj. cikkeket, mert nem a bulvárral, meg a hírességek magánéletével érdemes csak foglalkozni. Én tudom, hogy az ilyen tudományos cikkek/blogok nagy része száraz és unalmas, de hiszem, hogy ezeket is át lehet adni az embereknek, csak ügyesen kell csinálni. Ma kb. 1 vagy 2 tudományos ism.terj. műsor van a tévékben, pedig azt is lehet jobban csinálni.

Ha tetszik egy blog, annak a blogrolljában, azaz a kedvenc blogjainak listájában (itt a jobb hasábban) találsz olyankokat, melyek hasonlóak és így tovább. Így érdemes eligazodni. Vagy a miner.hu-n rá lehet keresni egy-egy témában író blogokra.

Remélem segít. :)

bright side 2007.07.30. 14:56:31

Köszi, ezek jó tippek az eligazodásra!

Jól hangzik ez az RSS. Hol lehet ilyet kapni?

És időt hol árulnak? Nekem főleg az kéne. Najó, több kérdésem nincs :)

Tetszik ez az optimizmus, én tíz éve, ill. egy gyerekkel és egy férjjel ezelőtt voltam annyi idős, mint te, rémlik a fíling :) Hajrá, több ilyen figurát az emberiségnek!

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2007.07.30. 18:26:52

Köszönöm a bíztatást!

RSS-hez való elindulásként javasolnám a feedreader.com oldal ingyenes programját, én is azt használom. A narancssárga ikon a blogokon, oldalakon jelenti az adott oldal RSS feedjét, arra kattintva kap egy linket, amit beillesztve ebbe a programba máris kapja az információt ingyenesen és automatikusan. Bárhol elakad, e-mailben akár hosszabban is leírom.

Jó böngészést! :)
süti beállítások módosítása