MedIQ

Évek óta mondogatom, hogy a digitális íráskészségnek része kell lennie az orvosi kurrikulumnak. Ez a Debreceni Egyetemen a kurzusom által része is 2008 óta, mely kurzus idén szeptembertől a Semmelweis Egyetemen folytatódik tovább. A napokban volt egy nagyon érdekes beszélgetésem egy amerikai orvossal, aki nem tudta mit kezdjen azzal, hogy a betegei bejelölték ismerősnek Facebook-on.

Azt írta nekem, elég kellemetlen volt a következő találkozókor a helyzet, mert ő csak simán visszautasította ezeket a bejelöléseket és úgy tett, mintha nem történt volna semmi.

Elmondtam neki, hogy nem az ő hibája, sosem tanították az orvosokat, mit kezdjenek egy ilyen helyzettel. 

Egyébként vissza kellett volna utasítania a bejelöléseket és mindenképpen egy privát csatornán megmagyarázni a betegnek, hogy miért tette (ez egy személyes csatornája, márpedig az ő kapcsolatuk teljesen professzionális, stb.).

Ezért kell egy kurzus, amit mindenki ingyen elvégezhet és máris látja a megoldásokat az ilyen problémákra.


A bejegyzés trackback címe:

https://mediq.blog.hu/api/trackback/id/tr154608641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2012.06.28. 15:11:34

ez legyen a legnagyobb baja...
amúgy meg ki a szösz jelöli vissza a huszonkettedik ex iskolatársát pl. akit nem látott 15 éve? én biztos nem, még a kollégáimat sem....

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.06.28. 15:12:39

faszbukon bejelölgetni az orvost, hülye dolog-e?

Gsnake 2012.06.28. 15:13:27

Én azért a betegeknek is tartanék egy kurzust, avagy nem kell mindenkit bejelölgetni, akivel találkoztál...

Teljes mértékben megértem a dokit, a facebook a privát szférája, a rendelő pedig a munkahelye. A lakáson csengető betegnek sem kellene elmagyarázni, hogy nem azért engedi rá az ember a kutyát, mert nem vett részt valami kurzuson, hanem azért, mert rohadtul betolakodott a magánéletébe.

Gyűrött Papír 2012.06.28. 15:41:20

Ez most komolyan egy valós probléma!? Csak én vagyok helikopter?

Jofiu 2012.06.28. 15:56:32

@enpera: @Gsnake:
: )
Pontosan.
Betegek ezek a betegek.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2012.06.28. 16:22:11

De elvileg ezt a problémát megoldaná, ha a doktor júzer rászánná az időt, hogy amikor új ismerőst igazol vissza, a megfelelő csoportba rakja, és akkor mondjuk a "paciensek" csoport tagjai nem látják a családi nyaralásról készült képeket.

A facebook felkínálja a megoldást a jellemzően felmerülő kérdésekre, más kérdés, hogy használjuk-e a megoldást.

Netszamuráj 2012.06.28. 16:40:48

@immortalis: Miért kéne bármilyen módon is visszaigazolnia? Baráti levelezésbe sem kezdett a betegeivel, amíg nem volt facebook, ez miben más?

Facebookon a haverjaim vannak az ismerőseim között. Akiket nem csípek, vagy sohasem látok többet, vagy hivatalos kapcsolatban vagyok velük, azokat én sem jelölöm vissza.

Tény, hogy én sem magyarázom el nekik, miért nem, akárcsak az amerikai doki. ;)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.06.28. 16:50:36

@immortalis: na persze, hiszen a doktornak a faszbukon őket bejelölgető százak visszaigazolása a dolga, nem a gyógyítás.

magyar ember teli szájjal 2012.06.28. 17:02:48

Tanulj meg angolul, ha már az eszet osztod.

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.28. 17:09:26

@FILTOL: de azt megjelenésed óta tudjuk, hogy te egy síkparaszt vagy.
(mondjuk az se komplett, aki a facebookra jár)

panteon 2012.06.28. 17:24:11

Sok idióta közösségi oldalas! "Van231.234 ismerősöm"!! Hú b@meg! A 99% - ával nem találkozott évek óta és nem is fog..
Ez egy új idióta járvány aminek semmi értelme nincs.
Akivel tartom a kapcsolatot, annak megvan a telefon száma. Az hogy 3 szót beszéltem valakivel az még nem ismerős...

Laciii 2012.06.28. 17:33:07

Ez a tanfolyás ingyen nyaralás és/vagy kommunikáció szakos önigazolás?

Kukásokat gondolom nem jelölgetik fb-n.

HgGina 2012.06.28. 17:37:05

@magyar ember teli szájjal: tanulj meg magyarul, ha már az észt osztod!

Mikrobi 2012.06.28. 18:07:26

Miért kell erre kurzus?

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2012.06.28. 20:20:21

Digitális íráskészség, uramatyámirgalmazz. Egyébként valóban nem ártana. Egyszerű a megoldás. Simán felvehet bárkit ismerősnek, az érzékeny dolgokat meg postolja egy belső csoportba amibe csak az van, aki előtt nem titok. Ennyi. Így megmarad az ismeretség illúziója, levelezni is tudnak, az meg tán nem baj.

Measurer 2012.06.28. 20:39:59

Úgy látszik,Amerikában sem adóznak a hálapénz után,nem célszerű az adóhivatalnak tálcán kínálni az ismeretségi kört (gondolom a Social Security and Medicare 15,3% lenne)(:DDD)

Asztalos Gábor 2 2012.06.28. 20:58:07

Ha megtalálták az orvost, azt jelenti, hogy nyilvános a profilja. Ha személyes, akkor miért nyilvános?

SvenH. (törölt) 2012.06.28. 21:12:15

szerintem az orvos az a szakmajaban legyen profi es nem a csoportbeallitasokban...

amugy a legpoenosabb az az orvosi kerdesek megvalaszolasa lenne, mint ahogy csinalta egyik haver a buszon a masikkal:
- Figyu hasznalt az a kenocs?
- Milyen kenocs?
- Hat a fitymaszukuletre amit kaptal.

spion27 2012.06.28. 23:04:14

ez miért is gond? Na jó kicsit álnaiv a kérdés, hisz most az a menő ha mindenki gyűjti az ismerősöket, tök mindegy hogy ismeri-e valóban az illetőt, jelölgeti befelé egyből.
Pl engem egyszer bejelölt egy pasi még a fészbúk láz kezdetén. Megkérdeztem h ugyan árulja már el kicsoda - hát annak a csajnak a tesója volt akit akkor még csak 1-2 hete fűztem. Bejelölt mert kevés volt az ismerőse.
Szóval ilyen is van. Meg amikor látom hogy 1-2 ezer barátja van az adott embernek...hát komoly kapcsolat lehet.
Az lenne a normális ha időről időre törölné mindenki azokat akikkel 3 hónapja nem beszélt és nem lenne kedve a jövőben leülni vele egy italra meg egy dumcsira.
Akikkel munkakapcsolat van azok emailben érhetnek el, akikkel személyesebb azok pedig tudják a telefon számomat.

A Tyne folyó déli partja 2012.06.28. 23:41:40

@Asztalos Gábor 2: facebook nyilvános a profilod. magyarul, kereső megtalál. akkor is, ha nem látod a cuccait, míg nem vagy ismerős. de én sem értem, mi a fenének jelölik be a betegei.

Ebzon 2012.06.29. 00:14:47

Aki szerint bárkinek is van privát szférája FB-on, azoknak jelzésértékűen integetek a tajgetosz tetejéről. Aki privát szférát akar az ne regisztráljon ilyen helyekre, különben a barmok megtalálják. Ebben nincs semmi meglepő, a meglepő az hogy a doki csinál belőle problémát, pedig csak le kell szarni az egészet.

fourgee 2012.06.29. 00:52:52

Az ilyen orvos létrehozhatna hivatalos profilt, amit csak "lájkolni" lehet, ott ki lehetne tenni hogy mikor rendel, stb., aztán aki nagyon szeretné látni Facebookon, az rákattintana a Like gombra.

Trigon_ 2012.06.29. 00:59:50

Semmi köze a digitális íráskészséghez annak, hogy akar-e betegeket ismerősként kezelni, mint ahogy az egyszerű íráskészség meglétének sem kritériuma, hogy aki levelet ír neki, ismeretlenül vagy alig ismerten, azzal ő levelezgetni kezdjen. Nem kötelessége. És tolakodás az, ha a beteg becsönget hozzá – akár interneten át is –, hogy elmondja, kedveli, és mesélt róla a facebookos ismerőseinek.

Az íráskészség fogalmát a posztoló félreérthette, mert az annyit jelent, hogy meg tudja jelentetni a kívánt helyen és módon azt a szöveget számítógéppel, amit, ahol és ahogyan ő szeretné. Nem tudom, hogy a facebookon ez az egész ismerősösdi pontosan hogy is van, de ettől még a digitális íráskészségemet igazolhatja az, hogy hajdan regisztrálni tudtam magamat az indán, be tudtam gépelni ezt a kommentet, és megtaláltam ezt a hülye alibiposztot.

kyanzes (törölt) 2012.06.29. 07:02:40

Mondjuk poénból jópofa bejelölni egy orvost. Esetleg legközelebb megemlíteni, hogy "Látom véletlenül elutasította, küldök új jelölést." Aztán figyelni a kínos reakciót :)

Mondjuk magánorvosoknak vagy erősen zsebre dolgozó közalkalmazottaknak ez egy jó reklámfelület lehet.

minafoto · http://www.minafoto.hu 2012.06.29. 07:11:17

Facebook meg a privát szféra... ugyanmár! :) Amit a nyilvánosságra szán, azt teszi fel az ember oda, amiről meg hallgatna, azt nem posztolgatja szanaszéjjel... :D Minden közösségi oldal digitális pletykaközpont, ma nem a faluban mondják el szájrólszájra mi történt a pistajózsival, hanem kiposztolod, és máris mindenki tudja ferdítés nélkül. Igen-igen, lehet ezt tudatosan és jól is használni, főként reklámcélokra.

2012.06.29. 07:12:16

Igaza van, vissza kell utasítani, én eleinte igen, de most már nem szoktam magyarázkodni. Nekem is volt olyan esetem, hogy ügyfelemet engedtem bejelölni, s ha baja van, a FBn tud csak írni rám mondjuk pénteken este 3/4 9kor. Ebből tanulva: elmondom azoknak, akiket felvettem a "megvilágosodásom" előtt és ezen keressenek, hogy magánszféra, hagyjanak békén (megértésüket megköszönve) és hivatali időben keressenek meg telefonon vagy e-mailban.

2012.06.29. 07:13:12

@Letícia: helyesen "ezen keresnek"

Trebit 2012.06.29. 07:27:10

Szerintem jó lenne ha ilyen "közszereplőknek" lenne közösségi profilja.
Lehetne kedvelni.
Meg lehetne tudni mikor rendel mikor nyaral ne kellene 86* beutazni mire megtudja az ember.
A betegek véleményezhetnék.

a_tom 2012.06.29. 08:01:19

Jézus...
Ha a betege akkor nyilván ismeri, tehát az ismerőse. Gondolom ha találkoznak az utcán akkor köszönnek és vagy váltanak pár szót, vagy nem. Az ismerettségnek vannak fokozatai, ugyanúgy kezelje a neten mint az életben, tehát irtó nagy modortalanság megtagadni az ismerettséget, nem fogadni a köszöntést. Valaki írta hogy tegye a megfelelő kategóriába és kezelje annak megfelelően. Még hasznos is lehet, megírhatja nekik mikor van szabadságon meg ilyesmik...

2012.06.29. 08:31:24

@Trebit: @a_tom:

Aha, mert szerintetek arra van ideje és igénye az ilyen embereknek, hogy munkaidőn/rendelési időn túl, amikor kb. 12-14 órát dolgoznak naponta, hogy ezekkel foglalkozzanak? Baromi herótja van már az embernek ilyenkor, embert látni nem akar!

a_tom 2012.06.29. 08:46:47

@Letícia:
Képzeld ezzel mások is így vannak. Például nekem sincs se időm se kedvem köszöngetni mindenkinek akit ismerek, mégis megteszem ha kénytelen vagyok emberek közé menni.
Egyébként az hogy csoportosítja az ismerőset kb 1-2 kattintás lehet, annyi mint mikor élőben azt mondja jónapot. Szar lehet ennyit foglalkozni egy másik emberrel úgy hogy nem fizetnek érte...

Ebzon 2012.06.29. 09:39:54

@a_tom: Ha mindenkivel szóba álsz és foglalkozol is(mindig), akivel különben szóba se állnál, akkor hamarosan a sárgaházban látogathatnak. Amit nem akarok nem kell elvisselnem, ha szted nekem odakell tennem magam egy paprikajancsinak(csak mert ismerem), hát az szerintem elég nagy baromság(persze hacsak nem akarok tőle vmit, akkor lehet seggetnyalni).

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.06.29. 10:35:05

@a_tom: baromság
A beteg-orvos kapcsolat az nem ilyen.

spion27 2012.06.29. 11:33:31

@a_tom: szerinted mennyire ismeri az orvos a betegét amikor napi több tucat embert kezel?
Az még talán oké amikor valaki éveken keresztül járkál hozzá heti rendszerességgel, de szerintem akkor se akar egy orvos a betegével jópofizni munkán kivül. Ennyi erővel be lehetne lájkolni a hentesemet, a postásomat, a kéményseprőt, és bárkit akivel két szónál többet beszéltem.

Nem kell. Normális ember max a rokonait és azokat a barátait, ismerőseit tartja a fb listáján akik vagy tényleg barátok vagy vmiért sokat kell beszélgetni

marteking 2012.06.29. 23:07:06

Olyan orvoshoz se mennék, aki ilyen helyen regisztrálja magát...

Grungie 2012.07.01. 14:55:08

Látom itt senki nem használ közösségi oldalakat, az orvos ne is regisztrálja magát és amúgyis, ki az aki ilyen oldalra látogat... Hihető ez olyanoktól, akik szemmel láthatóan a neten lógnak...
Egyébként mivel látom nem ismeritek az oldalt, hiszen a hozzászólások alapján senki nem látogat oda, csak 1-2 legjobb barátját veszi fel, akvel amúgy is napi kapcsolatban van, elmondom, hogy miért lehetne fontos a facebook egy orvosnak (vagy akárki másnak). Mondjuk az államokban az orvosok nagy része magánorvos, mint ahogy akár kis hazánkban is sokan bizonyos problémákkal szívesebben fordulnak magánorvoshoz az emberek (bár gondolom a hozzászólók mindegyike kizárólag sztk-ban kezelteti magát, de ez legyen az ő bajuk). Egy vállalkozásnak, legyen az orvosi, vagy akármi más igenis fontos, hogy a lehető legtöbb csatornán elérhető legyen, és mivel ez egy bizalmi szolgáltatás, így az orvos PUBLIKUS profilját megtaláló betegek joggal gondolták azt, hogy a profil PUBLIKUS, tehát ott emberünk nem mint magánember, hanem mint orvos szerepel. Ugyanakkor a facebook az online ismeretségi hálón keresztül akár új pácienseket is jelenthet az orvosnak (hiszen lám, a szomszéd marika is ehhez a nőgyógyászhoz ment, akkor vele volt úgy megelégedve). Persze tudom, az itt hozzászólók kzárólag szóbeszéd által tájékozódnak ilyesmiről és a messze lakó ismerősökkel pedig postagalamb által tartják a kapcsolatot...

Meskó Berci · http://mediq.blog.hu/ 2012.07.03. 09:04:36

Kivártam, hogy egyszerre válaszolhassak.

Digitális íráskészség: nevezhetjük bárhogyan is, de a lényeg az, hogy az orvosok és a leendő orvosok internethasználatával foglalkozni kell mégpedig úgy, hoyg oktatjuk őket erre. Azaz specifikusan azokkal a problémákkal találkozunk, amikkel egy orvosi is, ha olyan betege van, aki online is keresgél, vagy csak maga az orvos próbál naprakésznek lenni.

Aki ezt nem tartotta jó ötletnek, azt azért nem értem, miért tette, mert orvosként csak segít a kurzus (mérem a változást az online eszközök használatában és hatékonyságában a kurzus során), betegként pedig lényegében neki dolgozom a kurzuson keresztül, neki lesz egyszerűbb olyan orvost találni, aki az internettel kapcsolatos kérdéseire IS tud megfeleően válaszolni.

A kurzus ingyenes, nincs hirdetés, teljesen non-profit. Stanford érdeklődik utána, mert ott nincs ilyen. Nekünk van, folyamatosan fejlesztjük offline és online is. Szerintem örüljünk neki, hogy a világon először magyar fiatal orvosok szereznek ilyen képesítést, ráadásul immáron globálissá is vált a kurzus.

fidesz = házmesterek pártja 2012.07.03. 10:12:26

@Meskó Berci: hmmm... ma délelőtt kis híján leestem a székről. Ülök dokinéninél, megcsörren az iphone-ja és hallom, hogy beszélget a számítógépes rendszerük karbantartójával.
Tudja, hogy mi az a router, tudja, hogy van hozzá hálózati kábel, saját kezűleg tudja kicserélni a monitort (ami épp akkor döglött be, mikor múlt héten vártam a soromra), tudja, hogy ADSL szolgáltatójuk van, hallott olyanról, hogy windows XP...
Ezúton kérek tőle elnézést, mert e téren teljesen tudatlannak gondoltam. :-)

Gyanítom, hogy ha iwiw-en, facebook-on nincs is fenn, akkor is csak azért, mert vagy nincs rá ideje, vagy nem érdekli.
süti beállítások módosítása