MedIQ

A virtuális valóság (VR) már most lenyűgöző hatással van az egészségügyre – a páciensek és orvosok legnagyobb örömére. Íme öt remek példa arra, hogyan változtatja meg a betegellátást és az orvosok munkáját.

Tudtad, hogy a kórházi ágyadon fekve akár bálnákkal is úszkálhatsz az óceánban? El tudod képzelni, hogy huszonévesen átéled a hetvennegyedik születésnapodat? Esetleg végignéznél egy kockázatos műtétet a kanapéd kényelméből?

Az orvosi virtuális valóság lenyűgöző lehetőségeket rejt. Nemcsak a sci-fi rajongók képzeletét mozgatja meg, hanem klinikai kutatókat és valódi, praktizáló orvosokat is megihletett. Bár a terület maga új, már napjainkban is találunk remek példákat arra, ahogy a virtuális valóság jobbá teszi a betegek életét és megkönnyíti az orvosok munkáját.

1) Kövesd a műtéteket úgy, mintha a te kezedben lenne a szike

Elgondolkodtál már azon, hogy mi zajlik egy műtőben, és mégis mit csinálnak azok a kékbe vagy zöldbe öltözött, maszkos nővérek és orvosok?

2016. április 14-én – az orvoslás történetében először – Shafi Ahmed sebész-onkológus operáció közben VR-kamerát viselt a fején, és úgy távolított el egy tumort a Royal London kórházban. A Medical Realities weboldal és a VR in OR alkalmazás segítségével bárki valós időben részt vehetett a műtéten. Legyen szó fokvárosi tehetséges orvostanhallgatóról, érdeklődő seattle-i újságíróról vagy akár aggódó rokonról, a két 360°-os kamera segítségével bárki figyelemmel kísérhette, ahogy a sebész eltávolította a rákos szöveteket a páciens beléből.

vr_one.png

A virtuális valóság teljesen új szintre emelhetné a tanítási és tanulási folyamatokat az egészségügyben. Napjainkban csak néhány hallgatónak adatik meg a lehetőség arra, hogy a sebész válla fölött betekintsen egy valódi operációba – így hatalmas kihívás elsajátítani a szakmát. A VR-kamerák segítségével a sebészek a világ minden tájára sugározhatják a műtéteket, ezzel lehetővé téve a VR-szemüveget viselő tanulóknak, hogy megfigyeljék a beavatkozásokat.

2) Orvosi VR a krónikus betegek szolgálatában

Feküdtél már kórházi ágyban, csak számolva a napokat, amíg végre hazamehetsz? Érezted már azt betegként, mintha az idő megállna a kórházakban? Nincs semmi, amit csinálhatnál, hiányzik a családod és a barátaid, és csak aggódni tudsz az állapotod miatt?

Brennan Spiegel és csapata a Los Angeles-i Cedars-Sinai kórházban virtuális valóság alkalmazásával segítettek betegeiknek a stressz kezelésében és fájdalom csillapításában. Különleges szemüvegek használatával a páciensek kitörhettek a négy fal közül, meglátogathatták Izland lenyűgöző tájait, megtapasztalhatták egy műterem működését, sőt, akár bálnákkal is úszkálhattak a mélységes, kék óceánban.

Spiegel szerint nemcsak a kórházi tartózkodás minősége javítható az orvosi VR segítségével, hanem az ellátás költségei is csökkenthetők. A stressz és fájdalom csökkentésével ugyanis a bennfekvési idő lerövidíthető, és kevesebb erőforrást kell a betegre fordítani.

Néhány lelkes egyetemista is kifejlesztett egy hasonló alkalmazást Farmoo néven. Henry Lo, a projekt gazdája így írta le a Farmoo-t: „Rákos kamaszok számára készült; segít elvonni a figyelmüket kemoterápiás kezelések alatt, így inkább a játékon belüli feladatokra koncentrálnak, mintsem a kezelésre.”

3) Segíti a gyermekeket abban, hogy otthon érezzék magukat

A gyerekeknek hiányoznak a szüleik, a kedvenc takarójuk, a kis barátaik, és úgy általában a biztonságos otthoni környezet. Számukra a kórházi tartózkodás még inkább stresszes és mentálisan megterhelő.

Egy holland cég azonban most megoldást nyújt erre a problémára. A VisitU okostelefon és VR-szemüveg segítségével lehetővé teszi a valós időben történő érintkezést egy 360°-ban elforgatható kamerával, amely otthon, az iskolában, egy focimeccsen vagy akár egy születésnapi zsúron is helyet kaphat. Így, bár a gyermek kórházban van, nyugodtan élheti mindennapjait.

cig_aylw0aas3co.jpg

Az orvosi VR segítségével a rokonok és a barátok könnyebben tarthatják a kapcsolatot a kórházban ápolt szeretteikkel, hiszen így az utazással töltött idő valódi, minőségi együttlétre váltható.

4) Orvosok idős betegek bőrében

Gondolkodtál már azon, hogy vajon milyen lehet megöregedni? Milyen érzés lehet, hogy nem tudod a fejed fölé emelni a kezed? Milyen érzés, ha elvesztetted az egyik ujjad? És szívroham után lábadozni?

Az Embodied Labs nevű cég We Are Alfred programja VR-alapú technológia segítségével mutatja meg orvostanhallgatóknak, hogy az öregedés mit is jelent valójában. Hét percre bárki a képzeletbeli Alfred bőrébe bújhat, és megtapasztalhatja, milyen érzés 74 éves, látás- és hallászavarokkal küzdő emberként élni.

A fejlesztők célja, hogy feloldják a hatalmas korkülönbség okozta disszonanciát beteg és orvos között. A betegek iránti empátia sokkal könnyebben elérhetővé válik, ha az egészségügyi szakemberek képesek a páciensek szemszögéből is látni az eseményeket.

5) Gyorsabb rehabilitáció agyvérzést követően

Az agyvérzést vagy traumás agysérülést túlélő betegeknek minden perc számít. Minél hamarabb elkezdik a rehabilitációs programot, annál nagyobb eséllyel nyerhetik vissza az elvesztett képességeket.

A svájci MindMaze gyártásában készült MindMotionPro lehetővé teszi a „gyakorlást” a betegek számára, azaz virtuális valóság segítségével emelhetik a karjukat vagy mozgathatják az ujjukat. Az alkalmazás felerősíti a figyelmet, a motivációt és az elkötelezettséget vizuális és hangalapú visszajelzések segítségével. Az alkalmazás kvázi szórakoztatóvá teszi a repetitív mozgások gyakorlását. Az így kifejtett mentális erőfeszítés sokkal többet segít, és jobban felgyorsítja a károsodott idegrendszer felépülését, mint a tétlen ágyban fekvés.

Sok más hasonló technológiai újdonság és innováció került bele Az orvoslás jövője című könyvembe. 

A bejegyzés trackback címe:

https://mediq.blog.hu/api/trackback/id/tr610261312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

crix 2016.08.15. 17:16:09

Arról nincs valami hír, hogy esetleg a vr kesztyűt (nem fog eszembe jutni) használják-e már valahol? Esetleg egy lézerszike vezérlésére? Vagy kísérletek?