MedIQ

Biztos sokakban felmerült már, mi lehet amögött, hogy bizonyos zenék tényleg eufóriát tudnak okozni az emberben, illetve miért olyan fontos a zene a népszokásokban, filmekben, marketingben. A Nature Neuroscience lapjain most számos eszközzel igyekeztek bizonyítani a lehetéges magyarázatot. A lényeg az, hogy a zene hatása az agyban a jutalmazó hatású dopamin-felszabadulással van összefüggésben, amit sok tényező okozhat. Akár az is, ha ismerjük az adott dalt és így ismerjük, szinte várjuk a soron következő hangokat is. 

A szerző, Robert Zatorre, létre is hozott egy oldalt, ahol azokat a zeneszerzőket és modern számokat sorolja fel, melyek várhatóan ilyen dopamin-felszabadulást okoznak. Néhány példa:

(Tipp: In and around the lab)

· 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://mediq.blog.hu/api/trackback/id/tr162588803

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Milyen zene okoz eufóriát? 2011.01.17. 10:54:33

Dr. Meskó Bertalan blogja, a MedIQ az orvoslás és a genetika furcsa, érdekes híreiről, a web 2.0 és az orvoslás kapcsolatáról szól. Olvasott egy cikket a Nature Neuroscience lapjain, amely azokat a lehetséges magyarázatokat igyekszik bizonyítani, hogy ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Átokfajzat 2011.01.17. 13:02:31

számokat sorolja fel, melyek várhatóan ilyen dopamin-felszabadulást okoznak.

hát ez egy baromság. Az hogy egy dal odabasz-e vagy sem az annyira függ a társult ingerektől, szociális kondícionálódástól, temperamentumtól stb. stb. stb. hogy az ilyen általánosításnak nem sok értelme van. Nem hiszem, hogy a tiesto-ra a nagyanyám dopaminja akár csak egy kicsit is megugrana...

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.01.17. 13:17:05

jó, hogy ezt orvosilag is kimérték, én már régóta gondoltam erre.
Megpróbálok a zenékbe belehallgatni, majd megmondom, melyik jön be :)

Főcsévész 2011.01.17. 13:27:12

Nálam az ég világon semmi sem szabadult fel nem, hogy dopamin. Majdhogynem uncsi zenék.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.01.17. 13:44:30

Hát ööö, lehet, hogy orvosilag ki lehet mérni a Kozsó, meg a Lagzi Lajcsi dopamin termelő hatását is, de azért _szerintem_ itt elég komoly szerepe lehet az egyéni ízlésnek is.
Ettől a nótától nekem lehet, hogy pirosba szalad a dopaminom, ellenben arabék sírva kaparnák a tapétát :)
www.youtube.com/watch?v=tIbmhfr3Z18&feature=player_embedded
(1:29-nél kezdődik és 6:45-nél jön a finom rész)

devilstrueface 2011.01.17. 14:02:38

Embere válogatja...
Én rokker meg metálos vagyok alapvetően, éppen ezért nálam a Metallica-Fade to black c. száma mindig hatásos.
De ugyanakkor, fura, de szeretem a trance zenét is, és az Adagio for strings említésével is egyetértek. Vagy Paul van Dyk-New York City.
Teljesen más stílus:
Immediate Music-Eyes Of a Nation
Immediate Music-Seranata Immortale
Two Steps from Hell-Heart Of Courage

na ezeket amikor hallgatom az elmondhatatlan. Számomra. Nekem ezek adnak valamit, másnak meg csak "faszság".
Embere válogatja.

ójjjajjjak 2011.01.17. 14:30:50

Ahogy belehallgattam a zenékbe, azt találtam bennük közösnek, hogy lágyan, alulról indulnak, és szép lassan felépítkeznek. Mindegyik egyfajta kinyílást, megnyílást szimbolizál. És a fő hangok mindig lágy, kellemes hangok. (Pl. fuvola)Én el tudom képzelni, hogy az emberekben egy ilyen hangú és így felépített szám általánosságban ilyesmi tünetet produkál.
Természetesen nem mindig, mindenkire ugyanúgy. De általánosságban szerintem lehet benne igazság.
A személyes élményeken alapuló, hasonló érzést kiváltó zenék hatását, ez nem cáfolja. Inkább csak kiegészíti.
...szerintem.

HofEE 2011.01.17. 14:46:21

Jó ötlet volt az Adagio for Strings-et betenni de akkor már inkább tulajdonítsuk William Orbitnak nem pedig a másolókirály Tiestonak ezt a zenét! www.youtube.com/watch?v=VIbIHxKh9bk
ÉS igen a Trance mint zenei műfaj is telitalálat, hiszen ennek egyik ismert és általam nagyon kedvelt vállfaja az Uplifting Trance (felemelő trance).

De nem akarom annyira Tiestot szidni mert anno Ferry Corstennel mikor még Gouryella néven futottak megcsinálták minden idők legjobb uplifting trance számát(a klip is gyönyörű): www.youtube.com/watch?v=Ts7anqdwYCk

2011.01.17. 15:11:14

@HofEE: ha már itt tartunk, szerintem is Orbit az igazi "trancesítő", aki nyomán rákaptak a dj-k, de ő is csupán feldolgozta, az igazi érdem mégiscsak a szerzőjé: Samuel Barber, 1936 (az egyik leghíresebb amerikai zeneszerző)- teljes címe egyébként az is, hogy Barber's Adagio for Strings

valerio 2011.01.17. 15:27:16

Nem értem, minek ír a zenéről olyan ember (Robert Zatorre is idetartozik), akiből az elemi zenei alapműveltség is hiányzik? Akkor most én - zenészként - orvosi cikket írjak?

griiischdoov 2011.01.17. 15:40:08

igenigen, megelõztek, Barbert akartam én is felhozni, a lényeget még is csak õ írta. bár arra ugrálni nem lehet. ennek ellenére bennem nekem feláll a szõr a hátamon . megsok egyéb komoly-és könnyüzenétôl. értem h dopamin , de a többi már tényleg ízlés és hangulat dolga.

valerio 2011.01.17. 15:44:25

...akinek van füle, hallja;)

www.youtube.com/watch?v=7x0O327pSZA&feature=related

www.youtube.com/watch?v=N3_McW9HP48&feature=related

Bár Szkrjabin nem tudott a dopaminról, mégis tudta, hol az extázis....

valerio 2011.01.17. 15:47:44

Aki fél az "elvont" zenéktől, itt egy könnyed étherikus lebegés:

www.youtube.com/watch?v=HVfhzLl5C9U

Bilux67 2011.01.17. 16:22:45

Szorító érzés a torokban és borzongás az számít?
www.youtube.com/watch?v=PeRQObyg8xw

victor vacendak 2011.01.17. 16:32:38

Miért van az, hogy az eredeti Barber Adaggio nem okoz dopamin tolulást, de a pancser Tiesto mészáros munkája igen?

madm@x 2011.01.17. 16:43:03

mindenki más zenéktől indul be. de a tombolás mértékéből rá lehet jönni hogy melyik zene okozza a legnagyobb eufóriát :D (logikám megcáfolhatatlan vitatkozni kár is) amikor hangról hangra szóról szóra az emberbe egyre jobban gyűlik az "energia" mikor már szinte minden porcikája borsódzik na akkor a zene elérte a célját és nem maradt más csak a TOMBOLÁÁÁÁÁÁÁÁS ááááááá www.youtube.com/watch?v=m6HW4J-OMlg&feature=related

Gazz 2011.01.17. 17:07:41

A L'Arena nálam egyértelműen nyomatja a dopamint. Hatalmas zene!

ET-nick 2011.01.17. 18:30:51

Ízlések és pofonok.

Mindenkinek megvannak a kedvencei, amelyek kiváltanak belőlünk kellemes érzéseket, jó hallgatni őket. De ahogy néha lassabb darabokra van szükségünk, amelyek megnyugtatnak, máskor dinamikusabb számok kellenek, melyek felpörgetnek. Mikor mire vágyunk.

Engem nem ezek nyugtatnak meg és nem is ezek pörgetnek fel. Az első idegesítő, a második olyan semmilyen, felejthető darab, a harmadik meg dögunalom. NEKEM. Az én választásaim másoknak lehetnek hasonló hatásúak :-).
süti beállítások módosítása